Email Artikel Ini Kepada Kawan2
Kongsi artikel ni di FBAdakah anda mengenali siapa itu Mat Kilau? Apakah sumbangan Mat Kilau kepada tanahair kita? Saya rasa, ramai di antara kita yang mungkin sudah terlupa tentang kehebatan pahlawan Pahang yang bergelar Mat Kilau ini. Maka, adalah amat wajar jika saya meletakkan satu artikel/post di PakarHowTo.Com ini menceritakan tentang pahlawan Pahang yang sangat berjasa ini. Di dalam artikel ini juga akan didedahkan rahsia mentera dan amalan yang diamalkan oleh Mat Kilau semasa hidupnya. Jadi, teruskanlah bacaan anda untuk mendapatkan ‘pusaka amalan’ Mat Kilau ini. Selamat membaca!
——————————————————————————————

Dalam tahun 1895 Hugh Clifford yang menjadi Residen British di Negeri Pahang telah sampai ke Kuala Terengganu dengan satu angkatan tentera yang mengandungi beratus-ratus orang askar yang lengkap bersenjata untuk mencari dan menangkap pahlawan-pahlawan Melayu Pahang yang telah lari menyembunyikan diri ke Ulu Terengganu kerana menentang pihak British yang telah masuk campur dalam pemerintahan negeri Pahang.
Di antara pahlawan-pahlawan Pahang itu ialah Datuk Bahaman, Tok Gajah (Katib Rasu), Mat Kilau, Mat Lela, Awang Nong dan Teh Ibrahim.
Mat Kilau dilahirkan pada tahun 1865/1866 di Kampung Masjid Pulau Tawar, Jerantut Pahang di dalam zaman pemerintahan Sultan Ahmad Al-Muazam Shah. Anak kepada Imam Perang Rasu @Tok Gajah @ Katib Rasu dan ibunya bernama Mahda anak kepada Tok Kaut di Burau.
Mat Kilau berkahwin dengan Yang Chik binti Imam Daud yang berasal dari Kampung Kedondong dan mempunyai tiga orang cahaya mata. Ilmu kepahlawanannya dipelajari
daripada ayahandanya dan beberapa orang guru yang lain. Beliau juga pernah berguru kepada seorang wali Allah iaitu Tukku Paloh seorang ulama terbilang di Terengganu.
Sebagai seorang pahlawan Melayu dan pejuang , Mat Kilau banyak mengamalkan amalan-amalan seperti mantera, jampi serapah, doa, isim dan silat untuk mempertahankan diri sendiri dan untuk menewaskan musuh.
Mat Kilau merupakan seorang pahlawan Melayu yang berjuang, pantang menyerah kalah walau nyawa menjadi galang ganti.
Oleh kerana dianggap sebagai penderhaka oleh penjajah British, Mat Kilau terpaksa bersembunyi dan berpindah randah sehingga akhirnya menetap di Gambang Kuantan dengan memakai nama samaran iaitu Mat Siam.
Akhirnya pada 26 Disember 1969, Mat Siam menggemparkan seluruh Malaysia dengan mendakwa bahawa beliaulah sebenarnya Mat Kilau. Kerajaan Pahang menubuhkan sebuah Jawatankuasa khas untuk menyiasat dakwaan itu.
Tepat jam 10.30 pagi hari Khamis, 6hb Ogos 1970 Mat Siam diisytiharkan sebagai Mat Kilau oleh Menteri Besar Pahang. Empat hari selepas pengiktirafan itu, beliau kembali ke rahmatullah ketika berusia 122 tahun. Moga-moga Allah memberkati roh beliau dan dimasukkan ke dalam golongan syuhada.
Berikut adalah antara amalan-amalan yang pernah beliau miliki:
Amalan 1:
Untuk Kebal (Aman dari Senjata Musuh)
Bismillah Lam Zat Kam sifat Lam Ghat rohku jaga-jaga Ya Hu Ujud Allah Ya Hu Rahimallah Ya Hu sifat Allah Ya Hu Ya Allah hai Jibril Israfil Izrail Mikail adangkan aku selitkan nyawa di dalam kandang Laila Hail LaAllah binasa Allah binasa aku tiada binasa Allah tiada binasa Aku menyelamatkan aku Allah Muhammad bersertaku dengan berkat Laila Hail LaAllah Ahlikum Nabaz si berkat besi sampai semua yang bernyawa tidak dapat menentang mataku aku berdiri di dalam kandang Laila Hail LaAllah dengan berkat guru-guruku Laila Hail LaAllah
Amalan 2:
Ilmu Limunan (Menghilangkan Diri dari Penglihatan Musuh)
Wa Atbaaka Palaka Kun suaraku Kairun rahsiaku hai alam akulah yang bernama Nakad yang tiada berlawan Satakun AH AH AH Sumun Bukmum Bania Bikum (3 kali) Ah lenyap aku di dalam zat Allah Ah hilang aku di dalam zat Allah Ah senang aku di dalam zat Allah Ah ghaib aku di dalam badan Zat Allah yang tiada bersifat AH AH AH HU
Amalan 3:
Untuk Kuat dan Gagah
Hai Besi Putih Besi Khursani
Besi Pelilit di pinggangku
Kuat aku seperti Saidina Ali
Gagah aku seperti Saidina Hamzah
Alhamdu, Alhamdu, Alhamdu
Jangan engkau makan hati yang putih
Engkau makan darah dan daging
Jikalau engkau makan hati yang putih
Derhaka engkau kepada Allah,
Hai Kaddam Kuddim
Keluarlah engkau daripada tempat yang jahat
Ke tujuh petala langit dan ke tujuh petala bumi
Keluarlah engkau daripada tempatnya
Berkat doa Lailaha Illallah Muhammad rasulullah
(Catatan : ibu jari pegang buah pinggang, urut ke depan tiga kali)
Amalan 4:
Pendinding Diri dan Meringankan Badan
Khursani menggantikan diriku
Khursani menggantikan nyawaku
Alung memaling badanku yang menjadikan Nabi Adam
Mustajab bagiku siang dan malam dengan berkat doa
Laila Hail LaAllah
Mempertahankan kedaulatan dan maruah bangsa, negara serta agama adalah merupakan jihad pahlawan-pahlawan Melayu zaman silam. Mereka berjuang dengan gagah berani dan rela mati untuk memerdekakan negara kita dari cengkaman penjajah selama beratus-ratus tahun. Salah seorang pejuang ini ialah Mat Kilau. Pahlawan terbilang ini masih mempunyai zuriat keturunan pada hari ini. Kepada zuriat keturunan beliau, kami merakamkan rasa hormat dan kagum atas perjuangan dan jasa besar Mat Kilau dalam perjuangan Melayu menentang penjajah.
Kami memaparkan kisah beliau di sini untuk memberi kesedaran pada kita semua agar sentiasa waspada dan bersedia untuk menghadapi segala macam bentuk ancaman musuh. Nusantara telah dijajah selama beratus tahun dan kemudian dipecah dan dipisah-pisahkan menjadi beberapa negara yang berasingan dengan tujuan untuk melemahkan orang-orang Melayu. Mereka menyusun strategi untuk melemahkan Melayu kerana mereka dapat tahu (dari teks-teks silam) bahawa orang-orang Malai ini akan sekali lagi menjadi pemimpin atau peneraju dunia di akhir zaman.
Mereka jajah kita dan telah berjaya melaksanakan apa yang mereka harapkan. Kini, walaupun banyak negara yang terjajah ini sudah merdeka, rakyatnya masih berada dalam keadaan yang mundur dan minda mereka terus dijajah. Kami mahu kisah kepahlawanan Mat Kilau ini menjadi input yang dapat menyedarkan kita betapa perlunya kita sentiasa peka dan sentiasa bersedia untuk menangkis ancaman-ancaman yang datang dengan menggunakan berbagai bentuk kebijaksanaan atau hikmah.
Kami paparkan juga amalan-amalan Mat Kilau bagi memberi kesedaran kepada kita semua bahawa kita perlu kembali kepada ajaran Islam dan jangan leka dibuai oleh segala macam godaan yang sengaja disebarkan secara meluas oleh Barat agar kita terus lemah dan mengagungkan mereka.
Amalan Mat Kilau yang dicatat di atas itu termasuk dalam ‘ilmu perang’ orang-orang Melayu zaman dahulu. Ia dicatat untuk menambah pengetahuan saja. Sekiranya anda mahu menuntut ilmu kepahlawanan, carilah guru-guru yang berkelayakan. Di Nusantara ini terdapat semakin ramai pahlawan Melayu yang tinggi ilmunya, dan pada pendapat kami, ciri kepahlawanan ini akan terus wujud dan subur di kalangan bangsa Melayu, selagi Melayu bernama Melayu.
Bagi anak-anak muda Melayu, eloklah ambil tahu mengenai sejarah pahlawan Melayu. Sebagai salah satu contoh, Panglima Salleh (Kiyai Salleh) di Batu Pahat, Johor adalah merupakan seorang pahlawan Melayu yang tidak patut dilupakan begitu saja. Mudah-mudahan artikel ini dapat membangkitkan kesedaran kepada kita semua betapa pentingnya kita berada dalam keadaan sentiasa bersedia menghadapi sebarang kemungkinan. Tuntutlah ilmu pengetahuan di berbagai bidang (bukan ilmu kepahlawanan saja) untuk membolehkan bangsa Melayu sentiasa berada di depan dan disegani.
Untuk renungan bersama, eloklah saya catat satu bidalan Melayu yang berbunyi:
‘Silap fikir jadi hamba orang’.
Wassalam.



















Mmm..inilah pahlawan sejati yang berjuang menentang anasir jahat. Nama mereka sepatutnya disebut sebagai tokoj pejuang kemerdekaan, bukan nama T**** Ab* R***** yang hanya tahu berunding…(kalau berdunding mestilah ada syarat2nye..bukan senang2 british yg cerdik tu nak lepaskan malaya macam tu je..). Tak lupa jua kepada Datuk Onn Jaafar kerana sanggup keluar UMNO utk terus memperjuangkan melayu kerana tidak sanggup menggadaikan tanah aoir kepada bangsa asing. Dek sikap untuk cepat pppular beberapa orang pemimpin dahulu, kini lihatlah nasib orang melayu di bumi sendiri..
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
raphael Reply:
November 2nd, 2009 at 12:45 pm
KEPAHLAWANAN BANGSA MELAYU
Kisah-kisah kepahlawanan bangsa Melayu bukanlah mitos, sebaliknya suatu realiti. Orang Melayu memang bangsa yang diajar adab sopan tetapi orang Melayu juga pantang jika hak mereka diusik atau diganggugugat. Orang Melayu memiliki ilmu makrifat dan firasat yang cukup tinggi, cuma arus pemodenan yang berlaku telah melalaikan umat Melayu daripada landasan fithrahnya yang sebenar. Penjajah telah berjaya menanam suntikan maut kepada adab dan tatacara kesopanan hidup umat Melayu. Benarlah kata Hamka, siasah penjajah begitu jeli, siasah penjajah begitu licik, biarpun mereka pergi, namun kesannya terus dirasai hingga kini.Anak-anak kita tidak lagi mengenal siapa pejuang mereka, siapa yang berpenat lelah dan bermandi dfarah, untuk mendapatkan harga sebuah kemerdekaan. Jarum penjajah telah berjaya dibenamkan dalam minda dan hati anak-anak kita. Kita perlu kembali menghayati perjuangan tokoh-tokoh silam, kita perlu kembali jiwa kepahlawanan anak Melayu, jangan biar mereka terus terlanjur dengan pengaruh dadah, dedah, seks bebas dan keruntuhan etika bahasa.
Raphael
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
Abu Bakar Reply:
May 19th, 2010 at 10:19 am
@raphael, Disini saya ingin nyatakan jika mahu mengetahui ilmu Mat Kilau sepenuhnya yg menerima secara langsung melalui mulutnya adalah arwah anak angkat merangkap menantu M.Kilau iaitu Hj.Abu Bakar B.Awang yang menetap di Bt.5 kuantan.Ia hidup bersama M.Kilau sejak usia 18th dan ia sempat belajar silat dari M.Kilau melibatkan permainan tangan kosong,tongkat,pisau dan seni Cindai.Malah Hj Abu Bakar selaku menantu M.Kilau mempelajari ilmu perubatan dan kebatinan ini begitu lama sehingga beliau org pertama yg mengetahui Mat Siam itu ialah M.Kilau sewaktu menerima ijazah ilmu.Drp sumber bacaan saya dan org Phg pun ada yang ketahui sejarah Hj.Abu Bakar ini yang menerima sepenuhnya ilmu M.Kilau,malah pada dirinya ada ilmu tertinggi amalan M.Kilau yg tiada pd org lain.Tapi org ramai memandang rendah pd dirinya semasa hayatnya.Secara logik jika kita sebagai anak angkat dan selaku menantu pula semestinya hubungan mereka amat rapat apatah lagi hidup bersama dgn nya sejak muda,malah M,Kilau meninggal dunia atas ribaannya.Cerita Kehebatan ilmu Hj.Abu Bakar dan hubungan hidupnya bersama M.Kilau byk di tulis dalam majalah seni beladiri yg mengesahkan bahawa beliau selaku pewaris ilmu sebenar M.Kilau.Saya sempat berguru dgn Hj.Abu Bakar semasa hayatnya dan tiada pun bacaan ucatan sedemikian yg saya terima drpnya.Malah sewaktu saya memburu ilmu M.Kilau saya memperolehi satu kitab M.Kilau yg ditulis org Kedah tetapi bilamana saya membawa kitab itu utk dirujuk kpd Hj.Abu Bakar ia menegaskan bahawa itu bukan dari ilmu M.Kilau.Terperanjat dan kelu lidah saya seketika mendengar jawapan dari menantu M.Kilau ini.Betapa tinggi,indah dan bernilainya ilmu yg terdapat didlam kitab itu dan dinyatakan secara lengkap susur galur perjalanan kitab itu yg bersumberkan drp M.Kilau.Tetapi jawapannya ia bukan dari ilmu bapa mentuanya.Setelah Hj.Abu Bakar melihat wajah saya yg terkejut dan hampir tak percaya itu,ia meneruskan cerita pd suatu hari ia didatangi oleh org Kedah samaada penulis kitab itu atau mereka yg terlibat dlm penulisannya memohon berbanyak kemaafan pd Hj.Abu Bakar dan org tersebut memberitahunya bahawa kitab itu bukan dari ilmu M.Kilau.Org Kedah tersebut menyebutkan jika suatu hari nanti ada seseorang yg datang membawa kitab itu menemui Hj.Abu Bakar utk membuat rujukan dan mengambil ijazah drpnya hendaklah memberitahu ia bukan ilmu M.Kilau.Beliau berasa amat menyesal dan bersalah kerana menggunakan nama M.Kilau dlm kitab itu utk tujuan melariskan jualan kitab berkenaan.Ia sangat menyesal kerana kitab itu telah terjual sebelumnya dan byk dipunyai oleh org ramai yg menyangka ia kitab M.Kilau.Ternyata saya org pertama yg membawa kitab itu utk dirujuk pd Hj.Abu Bakar sehingga terbongkarnya rahsia besar lagi membawa kontroversi ini.Kata Hj Abu Bakar sebelum saya menyerahkan kitab itu kpdnya:Dlm kitab tu ada azimat belaga lembu,main Mak Yong dok?.Bermakna ia sudah melihat kitab itu sebelum ini yg dibawa oleh org Kedah berkenaan.Kata Hj.Abu Bakar ilmu yg ada dlm kitab itu satu pun tidak ada dengan apa yg saya terima drp M.Kilau.Jadi inilah rahsia terbesar yang org tidak tahu,malah anak keturunan M.Kilau sendiri pun byk menyimpan kitab ini dan tetap menganggap ia ilmu moyangnya dulu.Jika benar dan pd hemat saya pun benar kitab itu bukan drp M.Kilau maka satu malapetaka dan penyelewengan besar telah berlaku dalan sejarah ilmu M.Kilau diMsia.Begitu byk pandangan dan komentar saya baca di blog ini yg menyebutkan kitab itu dan ada yg masih mempromosi kitab itu utk jualan pd umum tetapi hakikat sebenar ia bukan ilmu M.Kilau.Kepada org Phg susurilah ilmu M.Kilau ini dengan berhati-hati agar kita mengenal permata sebenarnya.Saya tetap yakin apa yg saya terima secara mulut bukan kitab ilmu drp Hj.Abu Bakar itulah ilmu yg sebenar-benarnya ilmu M.Kilau kerana Hj.Abu Bakar sendiri yg menerima ilmu itu secara mulut ke mulut drp bapa mentuanya.Jika bohong kata-kata guruku itu maka bohonglah kata-kata tulisanku ini.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
3
0
[Balas Di Sini]
megatsx Reply:
May 27th, 2010 at 3:52 pm
@Abu Bakar,
Assalamu’alaikum tuan,
saya setuju dengan tuan. Itu shj yg ingin disampaikan …..
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
ridzuan bin kamaruidn Reply:
July 10th, 2010 at 12:30 pm
<a salam. saya berminat untuk mempelajari ilmi pahlawan terbilang ini bagaimana saya boleh berhubung dgn saudara
Suka Hijau / TakSuka Merah :
2
0
[Balas Di Sini]
iqbal espy Reply:
October 25th, 2010 at 6:46 am
@Abu Bakar,
assalamualaikum.. cma nak menyelit sikit.. tuan penah dengar x tentang kekuatan mat kilau mengangkat lesung padi menggunakan mulut??? dan satu lagi sya nak tanya sekarang kitab asli mat ilau beapa pada siapa??? xsalah sya yg tggl hanya salinan sahaja… yang ori telah diambil oleh sultan bukan?? itu sja yg sya nak tanya…
setiap ilmu tidak berguna jika tidak dengan petuanya.. tanpa ilmu petua tiada gunanya… assalamualaikum……
generasi ke-4 PSSMK
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
TigoBatu Reply:
October 15th, 2010 at 8:13 pm
Dato’ On kuar UMNO sbb ramai tak setuju cadangannya tuk buka UMNO pada yg bukan MELAYU …
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
menarik. yg koi tahu, mat kilau ni dicap penderhaka oleh Sultan Ahmad (bukan yg skrg ni) kerana Sultan Ahmad memerlukan british bg mengelakan negeri pahang diserang oleh negeri yg lain. British pun apa lagi, yahoo la. Yg anggap mat kilau ni penderhaka ialah Sultan sendiri. Mat kilau kalah sebab bendahara Tengku Ali (agak koi le. dah lupa sbb research buat masa muda dulu) ni tahu kelemahan mat kilau. Biasa la, melayu rosak sbb melayu.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
wak karto Reply:
October 17th, 2010 at 1:45 pm
betul tu melayu rosakkan melayu dan melayu tak sedar lg jd bodoh mabuk duit,harta dan pangkat,wak rasa tanah melayu patut dijajah semula supaya tebeliak mata org melayu nak bersatu balik. tgk saja dlm politik sesama melayu pun bertekak mcm budak2
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
Assalamu’alaikum wrbkth..
Sebagai ‘orang saudari baharu dalam Islam – mualaf’ saya difahamkan bahawa ‘menduakan Allah SWT’ adalah syirik.. Na’uzubillah..!!
Apa yang saya pelajari sedangkan Baginda Rasullullah pun tidak KEBAL dan tidak GHAIB..!!! samada dalam peperangan atau penhijrahan..!!!..
Pelik jugak ada jampi serapah yang entah mana gurunya…
Maafkan saya sekiranya saya keterlaluan.
Ikhlas dari saya
Mei Ling TAN ABDULLAH
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
wak karto Reply:
October 17th, 2010 at 1:50 pm
ah mei… memang rasulullah tak ghaib dan kebal tp lau kta baca sejarah baginda dalam peperangan atau hijrah, ada kaum musyrikin yang menghalangdan menyakiti baginda terus dtg malaikat yg diperintah ALLAH utk menolong menghapuskan kaum musyrikin itu,tp apa yg dilakukan oleh rasulullah ialah memaafkan mereka. kita ni hanya hamba ALLAH yang lemah dan kerdil bergerak,hidup atas bantuan ALLAH dan ilmu ini pun (yg baik) adalah salah satu permintaan pertolongan dari ALLAH harap ah mei faham…
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
HERI KELEMAI Reply:
November 12th, 2010 at 4:38 pm
@Tan Mei Ling,
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
xsan Reply:
June 7th, 2011 at 2:53 am
@Tan Mei Ling,
sy setuju ngan Mei Ling…dlm satu hadis, nb ad bersabda “barangsiapa yg berpegang dengan al Quran n assunnah tidak akan sesat selamanya”…jasad Adam dpd api air n udara serta dtancap khursani tiada dlm kedua2 rujukan agung di atas…maka rosaklah aqidah jika mengamalkannya…wallahualam!…Islam pada zaman kita akn berpecah kpd 73 sect…cuma stu je yg masuk syurga…berhati2lah…
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
Budak baru belagar Reply:
December 20th, 2011 at 5:02 am
@xsan,
Rasulullah (s.a.w) bersabda: ‘Sesungguhkan di kemudian hari nanti akan berpecah-pecah umatku sebagaimana berpecahnya kaum Yahudi dan Nesrani dalam ugama mereka. Berpecah umatku menjadi 73 firqah (atau golongan atau mazhab), 72 golongan atau firqah atau mazhab masuk Neraka dan satu (sahaja) masuk Syurga.’
…
Maka bertanya para sahabat: ‘Siapa golongan yang satu itu, ya Rasulallah (s.a.w)?’
Sabda Rasulallah (s.a.w): ‘Iaitu yang mengikut jalanku (yakni, sunnah beliau atau as-Sunnah) dan jalan sahabat-sahabatku yang benar lagipun diberi petunjuk oleh Allah (a.w).’
(Hadith sahih riwayat at-Termidzi dll)
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
waalaikumussalam warahmatullahi wabarokaatuh…
pertamanya, tahniah diucapkan atas KEMBALI nya saudari ke dalam agama yang haq…ISLAM.
syukur pada ALLAH atas hidayahNYA buat saudari.
dan terima kasih juga atas pendapat dan peringatan yang diberikan.
memang benar apa yang saudari katakan.
namun, dalam konteks amalan matkilau ini,
saya melihat ianya hanya sekadar ‘ilmu kepahlawanan melayu’ yang tidak bercanggah dengan batasan syariat.
mentera yang dibacakan mungkin berbunyi agak pelik,
tetapi hakikatnya, kita mengakui bahawa SEMUA MANFAAT dan MUDARAT adalah SEMUANYA HANYA DENGAN KEIZINAN DARIPAD ALLAH TAA’LA.
Semasa peristiwa komplot pembunuhan Nabi SAW oleh kaum musyrikin, Nabi SAW sendiri membaca permulaan surah Yaasin bagi ‘menutup mata’ musuh semasa keluar dari rumah baginda yang dikepung oleh musuh. (baginda SAW berjaya keluar dengan selamat tanpa disedari oleh musuh walaupun rumah itu telah dikepung oleh ramai musuh2 baginda).
wallahu’alam.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
xsan Reply:
June 7th, 2011 at 3:01 am
@PakarHowTo,
haa…yg tu boleh amal sebab mmg nb ade buat!
‘bunyi yg agak pelik’ mengandungi unsur yg tidak menepati syarak saudara jika saudara study apa maksud khursani yg dikaitkan dengan Adam, juga mksud yg tersirat di sebalik frasa besi pelilit pinggangku…tipu daya syaitan itu sangat halus…hati2 dengan segala jampi n mantera yg tiada diamalkan oleh nb sendiri n nb adalah manusia plg berilmu di sisi kita…renung2kanlah…
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
Assallammualaikum w.b.t….
Tahniah dan selamat kembali ke agama yang Haq saudari Mei Ling Tan Abdullah.
Adalah benar sekali bahawa menduakan Allah adalah syirik hukumnya. Malah apa yang saudari pelajari memang tidak akan menyebut perkara-perkara ghaib lagi pelik perihal Baginda Rasullullah S.A.W.
Namun, silalah saudari cari maksud beberapa hadis yang saya berikan ini dan bukakan minda kerana Islam bukan sempit malah luas :
a) “Tidak ada yang mustahil bila bersama Allah”
b) “Al-Fatihah itu dapat dibaca untuk apa sahaja”
c) “Sesungguhnya pada akhir zaman ilmu itu akan hilang dan muncul semula ketika bangkitnya Mahdi” (cuba renungkan)
Itulah maksud hadis yang menerangkan akan keadaan yang saudari belum pelajari (atau mungkin sudah cuma belum dihalusi lagi). Rasullullah S.A.W cedera ketika Perang Uhud hanya satu sebab sahaja dan tidak akan ada dua sebab iaitu menerangkan kita ini hanya manusia biasa yang masih memerlukan ukhuwah dan rahmat kekuatan Ilahi. Baginda adalah Rasul dan apakah setakat beberapa ribu kaum kafir Quraisy itu mampu menumbangkan hanya seorang manusia yang bernama Muhammad S.A.W? Dengan izin Allah S.W.T, Baginda S.A.W. membelah bulan dengan mudah dan menutup semula belahan tersebut kembali seperti asal. Apakah masih tidak terlihat kekuatan Islam di sana? Atau masih lagi ada yang ‘tertutup’?
Saya sendiri belajar dan terus belajar. Itu pun masih terlalu jauh untuk mencapainya. Mat Kilau adalah orang-orang yang pada hemat saya telah mencapai sesuatu dalam Islam iaitu Ehsan.
Kenyataan saudari tidak melampau. Malah bagi saudara baru perkara ini adalah biasa didengar dan dialami. Cuma satu saja jika ingin terus belajar Islam dengan baik iaitu terus KENALI DIRI MAKA ANDA AKAN KENAL RABBUL ALAMIN. Bukan kenali diri dalam motivasi oleh mana-mana pakar motivasi seluruh dunia. Tetapi pada pandangan sufi iaitu mereka yang setiap hari dan saat dekat pada Allah S.W.T.
Al-Fatihah kepada semua Pejuang-Pejuang Jihad tanah air dari Perlis hinggalah ke Sabah. Sesungguhnya titisan darah mereka yang jatuh ke bumi tidak dapat kita balas melainkan Allah S.W.T. Ilmu semakin menghilang malah yang menghilangkannya adalah umat Islam itu sendiri. Sering menuduh sesuatu itu sesat atau syirik tanpa melakukan kajian yang sangat mendalam. Kajian dibuat tetapi pada kulit sahaja. Oleh itu, jangan marah atau mengutuk perbuatan kafir sekarang kerana apa yang mereka inginkan hampir tercapai iaitu UMAT ISLAM PANDAI BACA AL-QURAN TETAPI INTIPATI SEJATI KITAB SUCI KITA DIBUANG. Siapa yang buang? Seperti kata Nabil, Raja Lawak Musim Ke-2 : Lu Fikirla Sendiri.
Wassalam.
waalaikumussalam…
saudara AK47…
terimakasih banyak atas komen dan pandangan yang saudara kemukakan.
saya sangat bersetuju dengan komen dan pandangan tuan ini.
semoga kita sama2 dapat ambil iktibar dari apa yang disampaikannya.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
xsan Reply:
June 7th, 2011 at 3:06 am
@AK 47,
setuju 100%! tp pasal mantera yg menyebut tentang khursani ni mmg sangat meragukan @”fishy”…sy minta saudara kaji tentang maksud khursani n kenapa dye dsebut d dlm mantera…sy xrasa ni ilmu rasulullah yg hilang…wallahualam!
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
Saya nak komen pe yg telah diperkatakan oleh saudari Mei Ling Tan Abdullah….
Ketahuilah wahai saudari bahawa ilmu Allah terlalu luas utk kita pelajari&kdg2 ianya tak mampu utk digapai dgn akal manusia yg terlalu lemah….sesungguhnya ilmu manusia itu umpama setitis air dihujung jarum….sedangkan ilmu Allah umpama lautan yg luas….saudari hanya mengenali syariat tapi tidak mendalami hakikat…bukankah ade 4 cabang ilmu iaitu syariat,tareqat,hakikat&makrifat….
wahai saudari, apabila saudari kenal diri saudari maka saudari akan kenal Allah….bukankah Awwaluddin Makrifatullah….seawal-awal agama itu adalah mengenal Allah…bila kita kenal diri kita & bila kita kenal Allah tu siapa, barula jiwa tu tenang….baru la takde sembah & menyembah…saya tak mau menerangkan dgn lebih dalam kerana saya takut saudari salah faham…saudari cari la guru…belajar mengkaji kitab seperti saya…baru la saudari akan bertemu dengan jalan kembali kepada Allah…
Terlalu banyak rahsia Allah untuk diungkap….sebelum saya mengakhiri komen ni,ade sedikit kata-kata peringatan untuk semua pembaca….
“Bukan semua orang mengenali berlian tulen…Hanya segelintir sahaja dari yang sedikit….Dari manusia menjadi insan & dari insan menjadi intan….”
Renungkan lah wahai Saudaraku sekalian……
JEM…
terima kasih atas komen dan pandangan saudara.
secara umumnya saya setuju dengan pandangan saudara ini.
saudara ni tampaknya seperti seorang ahli tarekat…
ada ikut mana2 tarekat?
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
Assalaamu…
Hail to Empunya Web, UmatMelayu, Cam, Tan Mei Ling, AK 47 & Jems.
Baiklah, untuk makluman semua, terpulanglah kepada diri kalian sendiri, samada ingin beramal dengan 4 Ilmu di atas atau sebaliknya.
Sepertimana kata Empunya Web, setiap sesuatu manfaat & kemudhratan itu adalah dari Izin ALLAH SWT.
Kesemua Ilmu2 adalah hak ALLAH.
Dan bagi sesiapa yang ingin beramal dengan Petua2 di atas, dipersilakan, tiada larangan. Manakala bagi yang khuatir & enggan, maka tiada paksaan.
Bagi yang ingin beramal dengan Petua2 di atas, hendaknya berterusan & Istiqomah dalam mengamalkannya. Amal minimum sehari 1x, sebarang waktu sudah dikira cukup baik & memadai. Amalan Ilmu2 Kebatinan & Hikmah seperti ini, jarang akan mendatangkan hasil & kesan pada waktu yang singkat & segera.
Lazimnya setelah bertahun kita beramal dengannya, maka Insya’ ALLAH baru akan mula nak sebati, masak, mendarah daging & menjadi pada diri kita.
Cepat atau lambat atau menjadi atau tidak menjadi setiap sesuatu amalan Ilmu itu, adalah urusan ALLAH SWT. Ini ALLAH punya part.
Kita punya part, ialah berterusan berusaha & Istiqomah, berdoa & berhajat dengan penuh pengharapan & Keikhlasan agar dipenuhi hajat2 kita serta bertawakal kpd-Nya.
Kalau Dia nak bagi jadi, sekelip mata Dia boleh bagi jadi. Dan kalau Dia nak tarik balik, sepantas kilat Dia boleh tarik balik.
KUN FAYAKUN. – Surah Yasin (36), Ayat 82. [82]
Sesungguhnya keadaan kekuasaanNya apabila Ia menghendaki adanya sesuatu, hanyalah Ia berfirman kepada (hakikat) benda itu: ” Jadilah engkau! “. Maka ia terus menjadi.
Sumber:- http://www.alquran-melayu.com/36-ya-sin/
Dan *Pokok/*Kunci segala Amalan, ialah kita kena PERCAYA DENGAN PENUH YAKIN akan setiap apa jua amalan2 yang kita lakukan. Kalau boleh biarlah tahap Keyakinan kita itu sehinggakan memanah 7 Petala Langit & 7 Petala Bumi. Maksud hamba ialah Keyakinan yang teramat sangat tinggi & mendalam to the fullest.
Ini adalah kerana, ALLAH SWT berfirman, “AKU MENGIKUT SANGKAAN HAMBA2-KU.”
inilah ayat ALLAH,,,sangkaan..pemikiran,,,itulah proses yang berlaku dalam minda…
pernah x dengar
“sebagaimana Allah dalam hatimu, begitu juga engkau di sisi Allah”
“you are what you think you are”
bermakna…engkau adalah apa yang engkau fikirkan tentang diri engkau…ayat ini selari dengan
“Aku mengikut sangkaan hambaKu…”
atau jika diterangkan…apa yang kita sangkakan tentang tuhan kita, itulah yang benar….’
so kalau kita fikir Allah murka kita…hah betullah tu…
kita fikir Allah sayang kita…sudah pastilah tu…
kita fikir Allah akan ampunkan kita….( memang kalau nak bertaubat, antara niat dalam hati kita yang wajib ditanamkan adalah yakin Allah akan ampunkan kita)
Allah akan ampunkan kita,,,,
kalau kita fikir…yang Allah akan memberikan kita kekayaan,,,itulah yang akan terjadi…
bila kita lihat ayat orang kafir…prinsipnya lebih kurang sama…cuma orang kafir lebih bergantung kepada asbab, manakala orang islam lebih kepada hakikat…sebab tu ayat motivasinya tadi, tidak ada disebut tentang ketuhanan,..
orang kafir sukakan sekularisme, mengasingkan agama dari hidup,,,,
walhal asbab juga termasuk didalam hakikat…hakikat itu Allah,,,dan asbab itu ciptaan Allah..supaya manusia senang hidup di dunia…
so kalau kita sebut “mind over matter” haruslah kita fikir…bila mind boleh menguasai matter,,,bermakna Allah yang memberi kita kekuatan tersebut…
dan bila kita sebut
“what the mind can conceive the mind can receive” bermakna apa yang kita mampu fikirkan boleh menjadi kenyataan…bermakna…itulah asbab yang Allah jadikan untuk kesenangan kita di dunia ini…segalanya tidak mustahil jika dengan keizinan Allah,,,
dan bila kita sebut..”you are what you think you are” bermakna kita adalah apa yang kita fikir/sangka/andaikan….bermakna kita mendoakan dirikita,,,memotivasikan diri kita,,,memprogam diri kita, mengikut apa yang kita bayang/fikir dalam minda kita…dan sudah tentu bila berdoa, kita berdoa kepada Allah,,,so ingat setiap kali kita gunakan teknik menggunakan ayat2 positif untuk menjadi lebih positif…maka ingatlah kita sedang berdoa kepada Allah,,,
tapi orang kafir…x faham hubungan ayat motivasinya dengan Allah,,,
orang kafir,,,pakar sangat dalam bidang asbab…tapi dia x faham..dari Siapa asbab itu datang….
“Aku mengikut sangkaan hambaKu”
hadis qudsi ini…menerangkan ayat Allah iaitu Allah berfirman…Dia akan menjadikan sesuatu yang hambaNya sangkakan…fikirkan,,,nampak tak bagaimana Ayat Allah itu, mempamerkan Diri Allah,,,Yang Menentukan segala sesuatu,,,
Allah menerangkan satu asbab didalam ayatnya itu,,,tetapi masalahnya kadang2 para ilmuan agama tidak dapat memahami asbab yang terkandung di dalam ayat Allah itu….
iaitu,…asbab,,,,yang sama orang kafir tidak dapat mengaitkan dengan Allah…tetapi pakar sangat,,,,
orang kafir x faham hubungan asbab itu dengan Allah,,,
manakala ilmuan agama yang terlampau berusaha ke arah akhirat sahaja,,,tidak nampak asbab yang terkandung di dalam ayat Allah itu…
asbab2 yang Allah turunkan di dunia ini adalah rahsia2 yang boleh kita gunakan untukmenyenangkan kita sendiri untuk menjadi khalifah Allah di dunia ini,,,dan demi akhirat juga…..
dan asbab yang terkandung didalam ayat dibawah,,,
“Aku mengikut sangkaan hambaKu”,,,,
adalah satu rahsia…yang amat hebat,,,yang apabila kita memahaminya…kita boleh gunakan fikiran/tanggapan/andaian untuk mewujudkan perkara2 yang hebat samada untuk diri kita atau untuk orang lain….dan sudah tentu wajiblah dari Allah, dengan Allah, dan kerana Allah semata2….
prinsip ini yang para wali Allah praktikkan,,,kerana itu para wali Allah slalu membuat perkara yang mustahil bagi kita…keyakinan dan keimanannya kepada Allah,,,adalah ditahap yang tertinggi,,,
Sumber:- http://usahamba.blogspot.com/2008/11/mindaprinsip-umum-yang-aku-fahami.html
Wallahu’alam…
Wassalaamu…
Amin…
terima kasih atas feedback yang panjang ini.
harap semua pembaca jelas dengan penerangan yang telah diberikan.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
kai Reply:
October 10th, 2009 at 9:34 pm
slmat kew kalo kite amalkan….
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
Assalaamu…
Maaf saudara-saudari yang budiman-budiwati yang SeKalimah dengan hamba yang dihormati lagi disegani. Hamba nak tambah sikit lagi.
Walaupun bacaan ayat2 jampi mentera itu kelihatan & kedengaran agak pelik lagi aneh, yakni bagi orang2 awam kebanyakan dari kita, namun ianya mempunyai makna yang tersendiri & tersurat lagi tersirat disebaliknya.
Contoh seperti “Ah” dan “Hu”. Kedua-dua sebutan ini bukanlah sebutan sebarangan yang tidak membawa apa2 pengertian, bahkan sebaliknya, sebutan “Ah” & “Hu” itu, adalah merupakan sejenis ZIKIR.
Hu kalau tak silap hamba, membawa 4 maksud iaitu Sifat ALLAH, Zat ALLAH,…….(dua lagi hamba dah lupa).
Ah juga ada mafhumnya yang tersendiri.
Hamba tidak tahu & tidak layak memberi kupasan yang lebih lanjut. Pengetahuan & Pemahaman hamba terlalu cetek dalam Syariat, apatah lagi ke tahap seterusnya yang lebih advance (Tarekat, Hakikat & Ma’rifat).
Bagi yang berminat & berkehendak mengaji & mengkaji, maka pergilah berguru dengan Guru2 (yang Mursyid sifat2nya) yang ahli, pakar, arif, berpengetahuan mendalam, berkemahiran tinggi & berpengalaman luas dalam bab2 perihal Ilmu2 Kebatinan & Hikmah, yang membawa Jalan Kerohanian, Jalan Menuju Ma’rifatullah.
Sekian sahaja, Wallahu’alam…
Wassalaamu…
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
Assalamualaikum wbt kpd semua saudaraku…….
Pertama sekali saya ingin menyatakan di sini bahawa saya bukanlah ahli tarekat. Tapi saya adalah cuma hamba Allah biase yg fakir lagi hina. Hanya Allah jua yg Maha Kaya lagi Maha Mulia.
Saya bersetuju dgn ape yg telah diperkatakan oleh saudara Aminold. Hmm, nampaknya saudara mempunyai pengetahuan tentang Ilmu Tasauf. Teruskan la usaha saudara dlm mendalami Tasauf.
Dalam kita memperkatakan tentang bab jampi & mentera itu, kita tidak bercakap berlandaskan logik akal manusia yg lemah. Kita tidak boleh mengatakan sesuatu jampi & mentera itu adalah salah dengan hanya melihat pada maksudnya. Oleh itu, adalah penting kita bertanyakan kepada guru yg mursyid.
Berkenaan dgn lafaz ‘Hu’ itu, adalah betul seperti ape yg dikatakan oleh saudara Aminold. Kerana pada turun & naik nafas itu adalah merupakan rahsia yg org ramai tidak tahu. Oleh itu, anda carilah & ungkaplah rahsia yg amat berguna itu.
Saudaraku sekalian, Allah telah memberikan kelebihan ilmu kepada manusia menjangkaui 7 petala langit & 7 petala bumi. Keistimewaan ini tidak dimiliki oleh makhluk2 selain manusia. Oleh itu, mengapakah kita seringkali menjadikan jin & syaitan itu sebagai sekutu. Bukankah ilmu Allah itu adalah ilmu yg Haq. Maka kenapa kita nak meminta pertolongan pada makhluknya??Hendaklah kita meminta cuma pada Allah. Kerana tidak akan memberi mudarat apa jua yg ada dilangit & dibumi melainkan dgn izin Allah.
Saudaraku…kalau kita nak perkatakan tentang syirik, mungkin ramai diantara kita yg telah syirik kepada Allah. Nauzubillah… Sebagai contoh : Apabila kita makan, jika kita percaya makanan itu yg menyebabkan kita kenyang. Maka kita telah syirik. Begitu juga dgn ubat & mcm2 lagi. Bukan tangkal / mentera saje yg boleh buatkan kita syirik tau. So, jgn sempitkan fikiran kita. Berfikirlah secara luas & berhikmah.
Saya memohon maaf sekiranya apa yg saya tulis ini membuatkan saudara sekalian terasa hati. Sesungguhnya saya ikhlas untuk memberi sedikit pengetahuan kepada saudara sekalian. Bukankah berpesan-pesan kepada kebaikan itu dituntut oleh syarak. Sebelum saya mengakhiri komen saya, ingin rasanya saya tinggalkan sedikit renungan…
“Tiada guna ilmu tanpa guru”
“Tiada guna ilmu tanpa amal”
“Tiada guna islam tanpa iman”
Sekian, Wassalam……
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
saudari Tan, tahniah kerana memilih Islam sebagai agama anda. Silalah merujuk kepada YDP Pertubuhan Gerak Seni Silat Abjad Kilat ( Asli ) Malaysia.P.K.2090 iaitu Ustaz Haji Ahmad Che Din. 013-4500007. Hari ini terlalu banyak anasir yang mencemari kesucian agama Islam.
Abjadian….waaahhh ada gak pengikut abjad di sini…
saya pun dah ambil talkin dengan Ustaz Mat…
abang saya adalah pengikut setia abjad…
nama abang saya FAKAROL ROZI…seorang pegawai tentera…based in Kuala Lipis…ada kenai ka?
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
laman web ini boleh merosakkan aqidah umat islam. Jumhur ulama telah sepakat bahawa segala mentera dan jampi yang tak boleh difahami dan bukan dari Al Quran dan sunnah adalah merbahaya dan biasanya di gunakan untuk memanggil bantuan jin bagi melakukan kerja tertentu sedangkan orang beriman perlu memohon pada ALlah sahaja.
Pada malaikat pun kita tak diajar oleh Rasulullah untuk minta sesuatu. Apatah lagi pada JIn. Rasulullah s.a.w pun tak pernah jadi halimunan dan tercedera dalam peperangan bagaimana kita boleh mendakwa kita boleh kebal dan boleh menghilangkan diri. Kehebatan yang ada pada Rasulullah untuk membelah bumi itu adalah mukjizat untuk baginda. Siapa kita sehingga lebih hebat dari baginda s.a.w.
Kalau betul ajaran yg di ajar di laman ni, lebih baik orang yang hebat ini pergi ke Israel untuk bunuh yahudi yang telah membunuh beribu nyawa umat Islam, pergi ke Iraq bantu umat Islam yg di bunuh oleh Amerika dll.
Saya cadangkan pelawat laman ini sila lawat Laman EMJAY untuk dapatkan maklumat tentang perkara-perkara yang boleh merosakkan aqidah, Kalau nak mudah pergi ke Teranungkite.net dulu dan cari linknya di bawah.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
mamat Reply:
June 26th, 2009 at 11:16 pm
@khairul,
saudara khairul….
saya rasa encik khairul perlu mendalami ilmu tasawuf, di kuala terengganu ramai yg arif tentang ilmu ini. ketahuilah encik khairul, seluruh 30 juzuk al-quran itu sudah ada dlm tubuh badan kita. memang al-quran itu pedoman utk kita, tetapi ilmu mengenal kepada Allah, tidak terdapat dlm tu, ia ada terdapat pd wali2 Allah. Mengenal diri maka mengenal Allah, apabila mengenal akan diri, maka fanalah diri.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
xsan Reply:
June 7th, 2011 at 3:22 am
@mamat,
ulamak pewaris nb…wali ada karamah yg khusus ntok dye…so tu laen citer nape dye boleh wat bnde yg pelik2…kita cuma ade maunah je tp tupon xboleh berulang2…aq mmg da nmpak da mantera ni berselindung dengan kalimah2 tawhid tp dlm masa yg sama muncul kalimah2 yg xdfahami…yg plg jelas psal khursani tu…tu la yg plg dahsyat sekali…wallahualam! xkn sesat org yg berpegang pd Quran n sunnah…so da confirm2 la ulamak lebih arif dlm bidang ni…
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
Encik Khairul,
Ilmu yang ada pada manusia itu hanya setitik dari ilmu Allah yang seluas lautan. Adalah menjadi satu perkara yang tipikal bagi orang berpendidikan agama seperti En Khairul dan emjay untuk dengan sebegitu mudah mengatakan ilmu yang tidak difahami sebagai salah dan merosakkan akidah.En Khairul bercakap seolah-olah En Khairul kenal benar Muhammad SAW atau En Khairul pernah hidup pada zaman itu. Jika Ilmu Allah itu luas adakah En KHairul rasa semuanya adalah di dalam kefahaman En Khairul? Sebelum mengatakan sesuatu ilmu itu salah perhatikanlah dahulu pengamal ilmu itu dahulu. Dalam hal ini Mat Kilau pun mempelajari ilmu agama yang tinggi dan bersahabat pula dengan dengan Tokku Paloh seorang wali Allah. Adakah taraf kita untuk mengatakan ilmu Mat Kilau itu salah? Ilmu yang cetek perlu ditambah dan dicari lagi, tapi sifat angkuh mengatakan ilmu orang lain salah ini akan hanya mewujudkan hijab dan menyebabkan en. khairul berilmu cetek selamanya.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
boleh tak saya nak tahu…
macam mana nak amalkan nya??
nak amalkan selepas solat atau bila2 masa saja??
tolong balas,saya jugak nak amalkan ilmu Allah ini..
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
JAGUNG KUNING Reply:
June 8th, 2011 at 2:28 pm
@shahrul,
AMAL DENGAN ILMU, ILMU DENGAN AMAL. NAK AMAL KNE BGURU. XDA GURU XDA AMALAN……
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
Assalamulaikum.
Terima kasih kpd saudara emjay kerana mewujudkan laman ini.
Sebenarnya saya pernah mempelajari sikit-sikit daripada mantera yang diamalkan oleh pejuang Melayu kite iaitu Mat Kilau daripada arwah bapa saya. Memang diakui arwah bapa saya itu alhamdulillah sihat, jarang-jarang sakit. Surah yassin tu memang dihafalnya Namun begitu bila saya semakin besar, amalan itu saya lupakan. Bila saya membacanya di laman ini maka ianya mengembalikan nostalgia lama saya bersam arwah bapa saya. Tak sangka rupanya amalan arwah bapa saya tu lebih kurang sama seperti pejuang Melayu yang hebat ini. Dulu saya belajar main-main je. Macam-macam arwah ajarkan. Tapi saya selalu tak ambil serius.Nyesal pulak……
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
Assalaamu…
Wahai SeKalian Saudara-Saudari yang SeKalimah dengan hamba lagi Budiman-Budiwati serta dihormati juga disegani dikurniai kemuliaan dilebihi kehebatan.
ALHAMDULILLAAH, ALLAAHU AKBAR! Syukurlah & Mujurlah masih ada dari kalangan kita bangsa Melayu yang aware & minat dalam perihal Ilmu2 Kebatinan ini. Hail to kulupbanong, shahrul & ros.
Kalian boleh ke Link di bawah ini.
http://dajjal.wordpress.com/2009/01/09/perang-konspirasi-dajjal-iran-hezbullah-bahagian-4/
(Drag page tu hingga ke bawah, komen dari AMINold FADZLANegger).
Dan pada yang berkehendak & berminat, Kalian boleh pergi ke laman blog peribadi hamba. Hamba ada attachkan link untuk Kalian Download File Kitab Mat Kilau (dalam format Powerpoint), untuk dikongsikan sesama kita Umat Islam umumnya & Umat Melayu Islam khususnya.
http://www.originaler1982.blogspot.com/
Semoga bermanfaat buat kita semua & diberkati ALLAH.
Sekian, Salam Bahagia & Salam Harmoni.
Wassalaamu…
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
Saya bersetuju dengan pendangan Saudari Tan Abdullah.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
Assalamualaikum Sahabat-sahabat,
Saya cuma ingin berkongsi saje tentang zikir yang di perkatakan oleh saudara kita iaitu Amin. Zikir “Ah” dan “Hu” adalah zikir napas. Sekurang-kurang kita berkongsi maklumat.
Sesungguhnya ilmu Allah (Ilmu ketuhanan), Maha luas untuk di terokai sehingga di katakan walaupun 7 kali lautan di dunia ini dijadi dakwat, belum habis lagi..
Zikir napas ini bukan boleh di sebut secara lisan, cubalah anda tarik napas melalui hidung, itulah sebutan atau bunyian “Hu” dan bila anda melepas napas di mulut, bunyinya “Ah”.
Kalau lisan atau zikir hati , “Ah” itu di bunyikan “Allah”, oleh itu kalau kita dapat menguasai zikir napas, kita di perumpama sebagai keluar masuk napas seharian kehidupan kita berzikir (Makrifat).
Inilah serba sedikit ilmu yang “setitik”. Untuk mempelajarinya carilah guru yang mursid yang dapat membimbing.
Tanyalah Allah(solat hajat) utk mendapat guru mursid, bukan tanya orang, insyallah anda berjumpa jalan yang Nyata.
akhir kata dari ku – hamba yang dhozif lagi hina ini
Jalan orang Jalan Nyata
Jalan Aku Tiada Nyata
Bagi Orang Jalanku Gelap
Bahkan aku dianggap barang mati.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
Wa’alaikumussalam w.b.t.
Salam Bahagia.
Yaaa Tuan Yaziz yg Budiman.
Terlebih dahulu, hamba ingin mohon ribuan kemaafan sekiranya kedapatan silap-salah kurang-cacat dlm komen hamba di atas. Besar hati & bersyukur hamba Tuan memberi huraian yg lebih tepat. Alhamdulillaah.
Terus-Terang hamba katakan hamba tidak arif bahkan pengetahuan hamba dalam perihal Ilmu2 yg membawa Jalan Kerohanian, Ketuhanan & Kebatinan ini teramatlah cetek.
Hamba berminat untuk mendalaminya, cuma masih belum diberi peluang, masa serta keadaan semasa hamba kini yg tidak begitu stabil lagi & juga barangkali belum diizinkan-Nya lagi.
Berkenaan Guru Mursyid tu, Alhamdulillaah. Hamba kini telah berjumpa dengan sebilangan kecil dari kalangan Guru2 yg tergolong di dalam maksud Mursyid itu.
Kini hamba ingin concentrate menuntut dgn mereka seadanya peluang & ruang kesempatan yg wujud di dalam kehidupan seharian hamba, di samping teruskan usaha, berdoa & bertawakkal kpd ALLAH SWT dalam inisiatif mencari Guru2 Mursyid yg lain-lain lagi, Insya’ALLAH.
Hamba ingin mengucapkan berbanyak Terima Kasih kpd Tuan Yaziz atas nasihat penuh hikmah & galakan Tuan kpd hamba & kita semua agar berusaha menuntut Ilmu2 yg Baik lagi Bermanfaat dari Guru-Guru yg Haq, Soleh, Mursyid lagi berTaqwa.
Semoga Tuan Yaziz sekeluarga diperkayakan dgn Keilmuan2 yg penuh dgn Hikmah, dilimpahi Rahmat & Barokah dari ALLAH ROBBUL JALIL.
Salam Harmoni.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
assalammualaikum……..saudara2 sekalian..sy ingin katakan ttg doa amalan pahlawan kita mat kilau adakah dia btentangan dgn agama kita…sy ingin mdpt pandangan diri saudara2 smua….
-wasalam-
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
ashri Reply:
August 8th, 2009 at 7:53 am
@k_rul, assalamualaikum kepada semua ingin di sini saya menjelaskan bahawa asal ilmu dari agama islam, asal agama dari allah .dan allah itu banyak memberi rahmat kaseh sayang pada umat muhammad .sebelum kita hendak mengkaji amalan mat kilau ,kita kena lah mengaji dulu ,seperti mat kilau yang mengaji dari tok ku paloh,iaitu tauhid,tasauf,tarekat dan usuluddin.inilah kelebihan orang melayu dimana penghayatan pelajaran agama islam di amalkan hingga menjadi budaya didalam kehidupan harian yang mana mereka sentiasa dekat dirinya pada allah.apakah maksud dekat ? dekat maksud nya hampir akan hatinya mengigati allah dan apa bila hampir maka hamba itu di lindungi allah kita tak payah buat permulaan mengkaji tentang hu ataupun Ah hanya cuba kita kaji adakah hati kita ini sentiasa mengingati atau menyebut nama allah setiap masa?jika ada alhamdulillah .jika tiada baik mulakan dari sekarang takut – takut terlambat nanti. saya yakin apabila hati itu sentisa menyebut nama allah nescaya allah mendengar apa yang kita minta selagi ianya merupakan kebaikan pada kita. terniat saja kita maka allah akan menunaikan nya ,sesungguhnya amalan mat kilau itu adalah untuk mendapat keyakinan pada dirinya terhadap allah maklumlah selalu berdepan dengan musuh. dengan amalan nya itu menaikan kan lagi semangat juang membela bangsa dan ugama .sebab ugama dan bangsa melayu tidak boleh diceraikan seperti syahadat jua dimana ada allah disitu adanya muhammad. maksud apabila disebut bangsa melayu sesungguh nya kebanyakan bangsa melayu adalah islam dan apa bila disebut orang islam, itu adalah bangsa melayu yang unggul didalam amalan nya .sehingga bangsa melayu dikenali di seluruh dunia.saya tidak dapat untuk bercerita panjang lebar di ruangan ini, tetapi jika saudara, saudari ingin kan penjelasan , hubungilah saya .ashri@live.com insyaallah saya boleh menjawap kemuskilan anda semua sekian terima kaseh
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
ilmu apapun bagus.. kalau rasa betul buat je.. tak perlu berdebat tunjuk sape pandai.. buang masa je.. alimun nas qadar ukulihim- pengetahuan manusia ada had bergantung cara dia berfikir.. yang penting rujuk guru supaya tidak tersimpang jauh.. pegang betul2 quran dan sunnah.. rasul berjanji.. siapa pegang dua perkara ini takkan sesat selamanya.. mohon maaf kpd semua.. semoga selamat dunia akhirat
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
paku bukan sebarang paku ,paku datang dari seberang
aku bukan sebarang aku ,aku ada di tempat yang terang.
tiada hilang melayu didunia,kata pujangga dato laksamana
walau hilang aku dari dunia, allah juga tidak kemana
tuai padi antara masak ,esok jangan layu -layuan
intai kami antara nampak,esok jangan rindu -rinduan
baitullah itu kiblat yang nyata ,baitul makmur kiblat akhirat
allah itu rahsia pelita,menerangi umat yang gelap gelita
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
mat kilau adalah pahlawan bangsa dan rakyat pahang oleh itu banyak sedekoh fatihah pada almarhum
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
ASKUM..
Jika yakin pergunakankah utk kejalan kebaikan bukan keburukan takut kelak akan memakan diri sendiri..jadi sblum membuat kptusan dlm nak mempelajari sesuatu ilmu itu fikrlah semasak-masakanya..
MEMBER SAYA..
bik jgak orgnya..taat perintah Allah, hormat ibu bapa..tapi itu smu blh merubah sgalanya dgn sklip mata..
dipendekkan cter tak silap saya dia ada mempelajari ilmu jurus(tak tahulah saya sama ada ia wujud tdk), dia mengamalkkanya dg molek skli.tapi sayang 1 hari nth mcna mana dia tersilap langkah ,bt perkara yg dilarang dlm ajaran tersebut..& DLM AGAMA PUN MENG MENEGAH KITA DR MEMBUAT PERKARA YG DILARANG
Aduh terus MAKAN diri dia baliklah….
Yelah bila benda haram msuk dlm badan, bt plk pkara yag dilarang Allah, ingkar pd Tuhan..dia telah mengalami beberapa musibah..
antaranya masa dia nak pulang umah dari tmpat kerja mtor dia kne langgar kerbau..
-Nak cari kerja pun susah..klu dapat slu tak kekal lama..
-Mtor slu bt hal. ada beberapa kali mtor berhenti kat tgah jln scara tiba2.tak kira mlm/siang adaje maslahnya .apalagi dia kne sorong mto tu sampai ke pekanlah..kekadang sampi ke rumah.(bila chek kt kdai mtor org tu kata mtor dia x da mslah walhal dia sndri dah nik fedup..)
-Dia minum kemalangan blaku lagi..moto dia kene langgar kereta honda civik lah pulak.perh! cina tu plak mitk claim beratus jgklah memadangkan time tu dia student lage(TIME TU MCM2 HAL YG DIA BUAT NK COVER CLIM TSBT)
….Masa dia kmlagan teruk gak muka dia berlekuk calar campur darah..,tgan (kena pkai andoh), lutut berdarah sampi luka teruk.pastu 2 gigi depan dia patah.1, lge patah skit…WADUH pdih gler..
Skrg saya dapt tahu dia dah kmbli pulih sprti sedia kala..walaupun ia mgambil masa yg agak lama tp sykur Alhamdulillah..kini dia mjdi kesyangn kpd smua ahli kluganya..
Saya cter nie bukanlah nak aibkan kwn saya tp just nk berkongsi cter & jadikanlah ia iktibar utk kta bsma…mnusi memg tdk sunyi dr mlakukan kslpan..dr itu bertaubatlah…
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
salam…sy nak tanya beberapa soalan…ni untuk pengetahuan dan nak perbetul pengetahuan saya.
ayat2 dibawah ini adalah ayat2 dari mentera pahlawan kita matkilau
adakah ayat-ayat ini tidak menjatuhkan syahadah?tolong berikan saya tunjuk ajar…
1.binasa Allah binasa aku tiada binasa Allah tiada binasa Aku (apakah kedudukan kita nak disamakan dengan Allah….dan Allah adalah tuhan yang esa…tidak ada sesuatu pun yang akan membinasakan Allah….saya agak mushkil dengan ayat ni..apa maksudnya.)
2.Hai Besi Putih Besi Khursani
Besi Pelilit di pinggangku
(menyeru kepada sesuatu yang tidak bernyawa….sesuatu yang berlaku hanyalah dengan izin Allah dan setiap benda yang berlaku tidak berlaku dengan sendirinya…saya kurang faham tujuan ayat ini.)
saya memang berminat nak mempelajari ilmu-ilmu Allah ni…
tapi kadang2 saya mushkil dengan maksud yang di sebut tadi…itu yang menghalang saya…
takut-takut syirik kepada Allah..
memang ilmu ussuluddin,tasawuf tarekad itu ada….cuma ilmu itu bagaimana rupanya?adakah seperti yang di atas tadi?saya nak tahu tentang ini semua..dan saya tak nak berdebat untuk mempertahankan sesuatu yang saya tidak tahu kesahihannya..takut2 taksub dan jatuh syahadah..org melayu pun ada ilmu yang baik dan tidak baik…..tolong berikan saya jawapan kepada soalan saya sebagai pengetahuan dan ilmu kepada kita semua…wallahualam
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
SPB Bersama STM. Reply:
August 13th, 2009 at 3:03 am
@takkerek,
Salam Khamis.
Tuan, kalau nak dikupaskan, kalau Tuan berhajat nak dengar kupasan, nak kaji akan setiap makna perkataan & ayat yang diguna-pakai dalam Amalan Ilmu Kebatinan Melayu kita ini, memang makan masa, bukan sehari dua, nak kena dok mengadap Tok Guru yg punyai Amalan2 seperti ini untuk memahami akan segala mafhum yang tersirat di sebaliknya.
Contoh hamba ambil ayat “Besi Pelilit Di Pinggangku,”
Salah satu Amalan Kebatinan Ilmu Kederat Gagah yang hamba ada amalkan, sebahagian Ayatnya adalah seperti di bawah ini.
Hak Endang Naga Selendang,
Naga Ular Di Bumi,
Berkilat Berkali Muntang,
Berkilat Berkali Mujur,
Ka”as Fil Makkul,
Hai Serancing Besi,
“Besi Terlilit Di Pinggangku,”
………
Sahabat2 hamba yang lain juga, yang ada amalan Ilmu Kederat Gagah ini juga maklumkan pd hamba, bahawa sebahagian ayatnya ada juga Ayat lebih kurang spt di atas, ada berbunyi spt “Besi Melilit Di Pinggangku,” dan yg lebih kurang dengannya.
Tuan, pernahkah kita terfikir, kenapa disebutkan “Besi Terlilit Di PINGGANGku”? Tidak di bahagian anggota tubuh badan yg lain spt di tangan, atau kaki, atau bahu, atau kepala dll?
Ini adalah kerana, Pinggang kita ini adalah bahagian Tubuh yg Centre, yakni kedudukannya terletak di bahagian pertengahan tubuh badan kita, pada posisi yang balance, tidak terlebih ke bahagian atas badan & tidak pula terlebih ke bahagian bawah badan.
Cuba kita perhatikan, bila orang2 melakukan kerja2 berat angkat beban yg jenis terpaksa perah tenaga/kederat, di samping mengamalkan teknik angkat beban dgn postur tubuh yg betul, kadang2 tu kita lihat ada orang yg badannya sasa, nampak tangan & lengan berotot, sampai urat2 menimbul, atau jenis berisi atau gemuk, tapi bila buat kerja angkat barang2 berat ni, ada antara mereka yang cepat keletihan, atau mengadu sakit/lenguh pinggang.
Ada juga kita lihat sesetengahnya badan biasa ja atau mungkin juga badan mereka kurus je, tapi still boleh carry on teruskan kerja2 angkat bebanan yg berat2 nie.
Di mana punca kekuatan mereka? Punca Utama Kekuatan mereka ialah di pinggang mereka. Tuan, kalau Pinggang kita Kuat, Insya’ALLAH kita boleh support kekuatan pada kedua-dua bahagian badan kita ni sekali/serentak, bahagian Upper Body (dari pinggang & ke bahagian atas badan keseluruhannya) & juga bahagian Lower Body (dari pinggang & ke bawah badan keseluruhannya).
Kita perhati lagi, dalam temasya Sukan Ternama Dunia spt Sukan Olimpik & Sukan Komanwel. Dalam permainan Sukan Angkat Berat, sebab tu kita perhati sebahagian atau kebanyakan dari Atlit2 Weight Lifter tu, depa ada pakai Tali Pinggang/Belt Support kat Pinggang diorang tu.
Pasai apa? Untuk beri Extra Support pd pinggang diorang tu, untuk tujuan penjagaan pinggang & mengelakkan diri mereka dari alami kecederaan/sakit pinggang serta untuk beri tambahan kekuatan/kederat yg lebih untuk depa angkat beban Besi Barbell tu.
Sebab ini jugalah, seorang Pakcik kawan kepada Ibu hamba, yang merupakan seorang Fitness Instructor berpengalaman, berpesan kepada hamba, “Min, kalau hang setiap hari x sempat atau x dapat nak buat senaman ringan/streching untuk semua anggota tubuh badan, at least hang buatlah senaman streching untuk pinggang hang tu, itu saja.”
Orang2 (Para Ahli Kebatinan, Pahlawan, Hulubalang, Pesilat Handalan) Melayu kita ni dari masa dahulu-kala lagi depa dah kaji & depa dah tahu jauh terlebih awal dari kebanyakan orang awam kita lani.
Wallahu’alam…
Salam Mukhlis.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
PakarHowTo Reply:
August 13th, 2009 at 9:03 am
@SPB Bersama STM.,
Terima kasih banyak atas jawapan dan penerangan kepada persoalan yang ditimbulkan.
Wa caya lu lah Amin. Arigatoo
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
muzzzz Reply:
December 20th, 2009 at 2:27 pm
@SPB Bersama STM., betol ke mentera tu?atau tipu je
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
hamba Allah Reply:
December 31st, 2009 at 4:21 am
@SPB Bersama STM., adeh… kan dah selap reply. ni sbenaqnya nak tuju kat muzz kat bawah tue. sori takkerek bukan kato kat mu, kato kat budok bawoh tue.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
Udin Reply:
March 16th, 2010 at 8:10 am
Asalamualaikum,
boleh lengkapkan mentera dan di ijazahkan kepada saya
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
Manusia SP Al-Kidali. Reply:
March 28th, 2010 at 6:32 pm
Wa’alaikumussalam wbt.
Salam Ahad.
Sungguh, hamba ni masih terlalu muda untuk memberi Pengijazahan Ilmu. Maaf Tuan Udin.
Tapi rileks Tuan, Usah Gusar, Berkat Keikhlasan Nawaitu Tuan untuk mendalami Keilmuan2 Batin ini untuk digunakan pada Jalan Kebenaran Dan Diredhai ALLAH, maka (Insya’ALLAH) Tuan bukan saja memperolehi Keilmuan Kebal Dan Penimbul Gagah seperti yang Tuan idam-idamkan selama ini, bahkan jauh lebih banyak lagi dari yang Tuan inginkan.
Tuan boleh ke blog hamba, pergi ke bahagian bawah, yakni “Links Of SP Al-Kidali.”, kat situ hamba ada seorang hamba ALLAH (bertaraf Master) yang memberikan Pengijazahan Keilmuan-Keilmuan Hizib secara Ikhlas.
Dan banyak lagi Port-Port yang Tuan boleh pergi, antaranya Darul Saka dan SeKalian laman-laman Warga Kerjasamanya dll.
Semoga Bermanfaat buat Tuan Dan SeKalian Pembaca.
Salam Sepanjang Abad.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
rodong Reply:
November 22nd, 2009 at 11:58 am
nak belajar betol2 ilmu mat kilau.cari hamba.wasalam.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
apeng Reply:
November 23rd, 2009 at 12:50 am
@rodong, ilmu ni jenis petua ke.,amalan. ?
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
hamba Allah Reply:
December 31st, 2009 at 4:18 am
@takkerek, adeh……… pi la cari Guru Yang mursyid. ilmu ni suma kna blajaq kenal Allah dulu. kenal sebetul betul kenal. bukan takat kenal nama saja. benda bukan blajaq matematik bleh takat selak buku, masuk website. cari mampoih????
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
hamba Allah Reply:
December 31st, 2009 at 4:20 am
@hamba Allah, adeh… kan dah selap reply. ni sbenaqnya nak tuju kat muzz kat bawah tue. sori takkerek bukan kato kat mu, kato kat budok bawoh tue.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
bersama samalah kita beramal di bulan ramadhan ini……………..hidup islam………………………….peach no war…………………….
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
hidup islam
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
salam sedara,
saya nak tau dimana sudara dapatkan semua malan mat kilau ini?sedangkan mat kilau hanye memperturunkan ilmu kebatinannye kpd org yg dipercayai takkan pecah lubnag..
jd jika benar ini amalan pahlawan yg sy sayangi ni,suadara telahpun mengaibkan pahlawan mat kilau..krn selama ni beliau hanye bersembunyi dan tidak menunjukkan ilmu nye kpd sesiape sekalipun,
mat kilau juge bernama Muhammad,dan dia seorang yg warak disisi Allah SWt,begitu jua Ayha nye imam rasu yg menjadi imam dan guru mengaji di pulau tawar..
dimana sudare dapatkan serapah ini yg belum tentu benarnye?segala rahsia Mat kilau hanya Allah jua yg mengetahui..walluhalam.
maafkan sy jika terkasar bahasa..
DARI:cucu cicit mat kilau.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
FARIZ Reply:
October 5th, 2009 at 9:51 am
SALAM SAYANG…
BUAT PENGETAHUAN SAUDARA/SAUDARI MAZRU… BETUL SEGALA KATA SAUDARA TU…
TAPI PERLU DIINGAT ILMUNYA MATKILAU ITU ADA DITURUN KAN PADA ANAK2NYA DAN JUGA ANAK SEDARANYA… JADI TIDAK MUSTAHIL SERAPAH INI BENAR… SAYA TIDAK MENGIAKAN DAN JUGA TIDAK MENIDAKKAN KEBENARAN SERAPAH INI… TAPI KALAU BETUL TUAN CUCU CICIT MAT KILAU TUAN TENTU DAPAT MENGENAL NYA…
DARI: CICIT MAT KILAU, RAUB PAHANG
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
jati phg Reply:
December 12th, 2009 at 10:05 am
@FARIZ,
bagi koi….kalau nak mengiakan mentera tersebut..kenalah tanye dengan cucu Tok Ki (MAt KIlau) kita..tapi ape yang penting dekatkan diri kita dengan allah…sebab ape2 sahaja yang datang adalah kentetuan daripada allah….wasalam…
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
hamba Allah Reply:
December 31st, 2009 at 4:09 am
@mazru, hang ni tak cukup info ni. malaih mencari dok hentam post ja. sapa kata Mat kilau sembunyi ilmu. penyerahan kitab ilmu mat kilau untuk diterbitkan oleh utusan melayu pada taun 70an tue apa????
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
DDR3 Reply:
May 7th, 2010 at 5:19 am
@mazru, tuan telah mengaibkan pahlawan Mat kilau….ilmu menghilangkan diri,bukan itu baca nya. jgn tuan cabar keturunan mat kilau…hamba tidak kisah jika perjalanan hidupnya diceritakan..tetapi berita palsu tidak sesekali hamba benarkan…apatah lagi melibatkan agama islam dan akidah umat islam.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
mazru Reply:
May 8th, 2010 at 2:56 am
@DDR3,
salam
terima kasih atas membalas komen sy di atas,sy akui sy telah TER silap dlm menilai sesuatu,sy memohon maaf jika sy menganggu emosi tuan puan,tidak ada sedikit niat untuk mengaibkan mana2 pihak..
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
Salam Sabtu.
Well Said Everybody.
Dan Berkenaan Jenis Senaman Pinggang, yang hamba menioned di atas tu, Kalian bisa memperolehi ketahuan berkenaannya di Link ini http://originaler1982.blogspot.com/2009/10/senaman-penguat-pinggang-lowerback.html
Sekian sahaja, sekadar maklum. Mudah-mudahan Bermanfaat.
Salam Bersatu.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
best la…kongsi ilmu…
tak payah gaduh2
kita bincang baik2
mcm ni la baru boleh jadi contoh ,,,
contoh tauladan …
pada kami yang tak tahu…
saye doakan kita dalam lindungan ALLAH ..
semoga salamat di dunia dan akhirat…
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
salam.amalan,perguruan pendekar ni ,.ade sape2 nak belajo dengan koi.koi kenal ngan tok guru ni.dia dah amal dekat40tahun lebih.bole ankat kete,kebal,ghaib dll.sape2 nok menuntut moh le.cari koi.salam…
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
wan Reply:
November 22nd, 2009 at 7:59 pm
salam,,
btl ke nie????
blh tggal no phone??
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
jati phg Reply:
December 12th, 2009 at 10:00 am
@rodong,
awok bior bebenor rodong….
sape ke namenye..tu..
tapi bagi koi pahlawan seperti Mat Kilau adalah salah pahlawan yang amat berani dan bertokoh..koi amat rase kagum amat kat tok ki kita nie…
semoga rohnye di cucuri rahmat..amin…
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
salam…
btl ke nie???
bg no phone koi…
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
rodong Reply:
November 22nd, 2009 at 11:09 pm
017607 1182.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
wan Reply:
November 22nd, 2009 at 11:17 pm
salam
tggal kat area mne
sape nme??
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
rodong Reply:
November 24th, 2009 at 8:42 am
@wan
…salam aidil adha …
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
rodong Reply:
December 3rd, 2009 at 9:04 am
@wan, yang tersurat dan tersirat.semuanya bantuan allah.bilakan ketemu nanti.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
manusia adalah utusan-NYA, maka cukup dgn ilmu yg ‘setitik’ Allah bagi,… kita dapat mengetahui kesemua air laut itu rasanya masin…
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
mentera ni betol ke ?ke korang tipu je,saja nk tipu orang
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
surihati_ku Reply:
December 21st, 2009 at 3:13 pm
@abigailmuzz,
salam abigailmuzz,
Suri pun tak tahu langsung berkenaan dengan hal ini.tap Suri cadangkan agar anda hantarkan e-mail pada pakar je sebab post ini dia yang bentangkan di blognya sendiri..
segala kesulitan amatlah dikesali.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
betul ke mentera tu?ataupun korng tipu org je,reka2 pastu bg org caye?
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
boleh caye ke ayat ni?
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
Salam,
Sebenarnya ada banyak lagi perkara dan ilmu yang tidak diajar oleh Nabi saw secara perinci kerana baginda hidup selama 63 tahun saja, mana sempat nak jadi pakar masakanlah, pakar silat lah, pakar bedah lah dll.
Ini tidak pula menolak perkembangan ilmu selama mana garispanduan asas mengikut ajaran Baginda saw. Baginda saw tidak pernah mengajar kita ilmu komputer, ilmu memandu kenderaan, ilmu elektronik dll.
Dalam soal ilmu kebal ini, tidak ada satu pun perguruan yang boleh gerenti ilmu kebal wajib jadi. Semua ilmu adalah usaha saja. Boleh juga amalan itu dianggap doa dimana hanya Allah yang akan memakbulkannya. Makbul tidaknya ada kaitan dengan kepemurahan Allah dimana jika hambanya berusaha gigih tanpa jemu dan sanggup tahan ujian, insyaallaaaaaaaaah apa yang dihajat lantaran amalan ilmu tertentu akan berhasil. Ingat ye..saya katakan insyaallaaaaah.
Dan mengenai syirik pula, janganlah kita cepat2 menanggap syirik hanya kerana kita tidak mendalami sesuatu ilmu itu. Jangan cepat2 menghukum. Sebagai contoh, dulu orang kata mandi bunga itu syirik, tetapi sekarang rahsia aroma terapi telah dicungkil daripada mandi bunga, gelombang waran 7 jenis bunga misalnya. Selama mana tidak menganggap makhluk ini sama atau lebih berkuasa daripada Allah swt, selama mana tidak ada tunduk kepada makhluk halus yang menipu.. sesuatu ilmu itu boleh dipertimbang untuk diamalkan.
Wasalam
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
SPB Bersama STM. Reply:
January 17th, 2010 at 7:47 pm
@mako,
Salam Ahad.
Well Said, Tuan Mako. Dari pemerhatian hamba terhadap pandangan & hujahan Tuan, Tuan juga adalah jenis Insan yang ada berguru dan mengaji serta mengkaji dalam selok-belok Keilmuan2 spt ini (Kebatinan, Hikmah, Tasauf, Tarekat, Jalan Mengenal Diri+Jalan Mengenal Tuhan) dll seumpamanya.
Hail to you.
Salam Sepanjang Abad.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
Dr ezam Reply:
February 14th, 2010 at 10:52 pm
@mako,
inyallah tu tidak boleh dipanjangkan,
salah maksudnya
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
Untuk harga emas jongkong dan lain-lain yang hebat sila hubungi saya di goldman999.9@hotmail.com.
Harga lagi murah daripada Habib, Poh Kong dan dealer2 lain. Bekalan antarabangsa.
Rebat tunai segera RM 1,000 hingga RM 1, 500.
Terima kasih.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
Assalamualaikum: Tan Mei Ling
Ilmu Mat Kilau,bukan syirik cuma orang yang tidak belajar tauhid dan kenalan diri dan Allah sahaja yang berkata begitu.Carilah guru Haqiqat dan Makrifat yang benar,baru Mei Ling tahu.
Wassalam
Roslee
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
dengan berkat guru ..walau tahu ayatnya dengan siapa mohon berkat guru? jika ada guru mohon berkat untuk mengamalnya.tanpa guru..akan berguru dgn syaitan.banyak rahsia dalam mentera yg di catatkan disitu.yg tak faham akan berkata mengarut dan pelik.yg mengetahui rahsia ilmu tauhid pasti tahu apa yg tersirat.yg mengetahui sahaja boleh mengupas apa yg tersirat yg rahsia tetap rahsia.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
Assalamualaikum:
Pada pandangan saya mantera dan amalan Mat Kilau ada mengandungi ilmu haqiqat maksud saya amalan 2.Yang lain amalan 4 ada menyebut khaddam dan kuddim sebaik2nya jangan ambil dikhuatiri ada jin.Kalau benar Mat Kilau ada amal,amalan 1,2,3 dan 4,sudah pasti atau mungkin pegangan tauhidnya mantap.Tapi kalau sebaliknya,Allah saja yang tahu.Kita sebagai umat islam di zaman sekarang kalau syariat dan aqidah kita terumbang ambing atau senang cakap tak faham tak kenal diri,Allah swt,sifat 20, ilmu shalat dan makan makanan orang2 kafir jangan amal ilmu2 seumpama ini,bimbang nanti jadi sasau dan kurang siuman.Terimakasih
Wassalam
Roslee
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
Sebenarnya, saya terpanggil untuk berbicara di sini. Ilmu yang mat kilau miliki merupakan satu anugerah Allah s.w.t kepadanya untuk membela nasib bangsa, agama dan tanah airnya pada masa itu. Jika tiada pembelaan dari insan seperti mat kilau, dato bahaman, tok gajah dan lain-lain pahlawan seangkatan dengannya, sudah pasti tanah melayu dah jadi tanah Inggeris, bayangkan…
Takdir Allah telah membawa saya kepada penemuan kitab mat kilau, dan saya tahu isi kandungan kitab tersebut. Boleh dikatakan semuanya adalah berintipatikan ayat2 al qur’an, isim dan ada juga yang mentera. Tapi ianya tak memesongkan aqidah kita, malah akan bertambah lagi keimanan kita kepada yang maha KUASA.
Saya merupakan cucu-cicit Mat Kilau dan dato Bahaman yang terpaksa membesar di negeri Kelantan atas sebab penentangan atuk kami terhadap pihak Inggeris pada masa itu.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
Hanib Reply:
April 16th, 2010 at 11:01 pm
@zam, Assalamualaikum Sahabat.
Semoga dapat berkenalan dengan cucu-cicit Mat Kilau.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
Abu Bakar Reply:
May 18th, 2010 at 3:23 pm
@zam, saya rasa nak tahu siapakah orang yg menerima ilmu sepenuhnya dari Mat Kilau.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
Abu Bakar Reply:
May 19th, 2010 at 10:35 pm
@Abu Bakar, setakat yg saya tahu Hj Abu Bakar B.Awang yg berpuluh tahun hidup bersama M.Kilau lah selaku menantu dan anak angkat M.Kilau.Mengikut cerita drp arwah Hj Abu Bakar ia ada 2 org anak angkat yg menerima ilmu tersebut tapi tak tahu siapa orgnya.Sama-sama kita cari lah siapa dia.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
zam Reply:
May 21st, 2010 at 3:31 pm
@Abu Bakar,
A’kum saudara Abu Bakar, maaf kerana lambat bagi respon. Ilmu Mat Kilau sangat tinggi, tak termampu oleh orang biasa. Saya tak tahu macam mana nak jawab soalan saudara. Apa yang saya tahu, ilmu persilatan Mat Kilau yang pernah saya tengok gerak langkahnya adalah dari arwah ayah dan dikuasai sepenuhnya oleh abang saya. Pergerakannya sangat cepat, ringkas, tangkas, bertenaga dan berkalimah. Matlamat gerak langkah hanya satu iaitu Maha Suci Allah.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
Ada lagi org berminat ilmu ini..tp ilmu gagah, ke ilmu kuat ker bukan ilmu beribadat kepada Allah..cuma itu hanya unutk menguatkan jasad tubuh..tetapi berhati-hati dalm menuntut ilmu ini…silap jalan padah jawabnyer..Tetapi kebanyakkan panglima islam mempunyai ilmu ini dalm berjuang menentang musuh Allah..Sesiapa yang belajar ilmu ini pasti tau kekuatan syaidina Ali dan Syaidina Hamzah…Setiap yang hidup pasti mati…tidak kira gagah atau kuat. Hanya Allah Yang Maha Perkasa.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
PakarHowTo Reply:
April 22nd, 2010 at 10:50 pm
@pocha2010,
setuju! saya setuju dengan awak.
berhati2 dalam menuntut ilmu seperti ini.
jangan tersalah berguru…
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
Idolaku Reply:
May 5th, 2010 at 3:13 pm
@pocha2010,
Saya berpendapat saudara pocha2010 tidak faham apa yang saudara Zam cuba jelaskan sebab itulah beliau berpandangan demikian. Ini bukan soal minat tak minat tentang ILMU mempertahankan diri. Ini pasal perjuangan menegakkan kemerdekaan demi agama, bangsa dan negara. Mat kilau, Dato Bahaman dan Tok Gajah dalan zamannya. Saidina Ali dan saidina Hamzah pun berjuang untuk agama bangsa dan negara pada zamannya. Jadi apa bezanya?. Ilmu yang diguna pakai pun berlandaskan Al Qur’an dan Islam, dengan kata lain mengESAkan Allah yang SATU. Kepada saudara pocha2010 fikir2kanlah. Semua ILMU yang ada adalah milik Allah dan dengan kehendakNYA semata2.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
ilmu phlawan ne, adalah rasie pndekar tidak skali2 pcah di mulut…..
berhati2 gan mentera di ats krane boleh mdatang kn syirik…… jika x kena dgn cara nye,,,,dey boleh mdatangkn insing yg x trtangung oleh jasat dan roh….gunakn la amalan yg di ajr oleh nabi ibrahim yg brtawalkal dan yakin kpd allah dan hanya brzikir sehinga raja namrut x dpt mgapa2 kn nye……. jika igin blajar cari la guru,,,, kerana syitan sentiasa mcari jln utk myesat kn manusia……
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
DDR3 Reply:
May 7th, 2010 at 4:59 am
@ikut resam padi, ayahnda hamba memiliki warisan kitab mat kilau….hamba tidak setuju sama sekali dengan tuan punya website ni mendedahkan mentera berkenaan.hamba tertanya-tanya dari mana tuan mendapat mentera ini??? adakah hanya dari amalan org2 terdahulu(sama sekali tidak boleh dipercayai)..atau tuan hamba baca sendiri kitab berkenaan??? kerana tiada sepatah mentera dlm kitab asli mat kilau.adakah tuan telah diperbodohkan oleh kitab2 paslu???atau amalan2 palsu??? hamba tidak tahu. tentang ilmu ghaib(menghilangkan diri) mat kilau…hamba bgtau disini..panjangnya adalah 2 helai kertas saiz A3 font 16 dan kandungannya adalah ayat2 dari kitab AL-QURAN…..jika tuan tidak berilmu jgn tuan berlagak pandai….hamba nasihatkan tuan…pelajari lah dari AL-QURAN kerana semuanya ada di dlm nya…Rasulullah tidak mengajar kita menyeru…malah mengajar kita berdoa……..tuan hamba baca mentera berkenaan adakah tuan hamba nampak benda ghaib disekeliling tuan hamba,apa yg datang kepada tuan hamba..adakah jin @ syaitan laknatullah?? adakah tuan hamba nampak apa yg berdamping dgn tuan hamba!!???…kepada pembaca2,waspada kepada kitab2 palsu yang sengaja ditulis semula atau amalan2 ganjil dengan tujuan memesongkan akidah umat islam….tiada amalan yang dapat dibuktikan kesahihannya kecuali dari kitab AL-QURAN…tuan-tuan fikirkanlah…hamba tidak rela jadi saudara syaitan di neraka.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
zam Reply:
May 7th, 2010 at 4:51 pm
@DDR3,
Adakah saudara DDR3 ini ada hubung kait dengan Mat Kilau, Tok Gajah Atau Dato Bahaman?. Kalau ada, Semoga kita dpt berkenalan dengan lebih lanjut lagi (minta no HP). Boleh terangkan sikit tentang latar belakang keluarga saudara DDR3. TQVM
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
DDR3 Reply:
May 7th, 2010 at 11:37 pm
@zam, saudara zam , maaf hamba pinta…hamba tahu niat tuan hamba.tetapi hamba tidak berminat untuk mendedahkan identiti hamba @ keluarga hamba atas sebab2 yang telah diwasiatkan.jika tuan ingin belajar,cari lah guru. apabila tuan telah mengenal sesungguhnya akan diri tuan,maka tuan akan tahu dgn sendirinya apa yang sebetulnya tuan inginkan dlm hidup ini…wassalam.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
zam Reply:
May 10th, 2010 at 10:32 am
@DDR3,
Saudara DDR3, sebenarnya tiada niat hamba untuk berguru atau ada niat udang disebalik batu. Cuma dari keterangan tuan hamba, hamba nampak seakan-akan tuan hamba ada hubungan kekeluargaan dengan Mat Kilau. Tapi tak apa kalau tak sudi. Hamba akan terangkan sedikit tentang diri hamba. Arwah atuk hamba merupakan saudara terdekat kepada Mat Kilau dan Arwah Nenek hamba saudara terdekat kepada Dato Bahaman. Pertalian Atuk dan Nenek adalah Sepupu. Diriwayatkan kepada hamba mereka berkahwin kerana nak mendekatkan lagi silah keturunan. Hanya mereka yang mempunyai pertalian darah yang kuat saja sanggup sehidup semati bersama Mat Kilau dan dato Bahaman anaknya Mat Lela untuk berjuang menentang penjajah Inggeris pada masa itu. Alhamdulillah atuk dan nenek hamba selamat sehingga berjaya melahirkan beberapa orang anak, termasuklah arwah ayahanda hamba. Atas arahan dari Mat kilau dan Dato Bahaman, mereka terpaksa tukar nama mereka kepada nama lain. Walau pun bertukar nama, saudara mara kami tahu siapa kami.
Semasa arwah ayahanda masih ada, kami ada juga bertandang ke BUDU Pahang untuk ziarah saudara mara kami di sana. Mereka juga ada menziarahi kami di Kelantan. Yang penting, hamba tak lupa asal usul hamba dan darah keturunan hamba. sekian dulu moga jumpa lagi
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
DDR3 Reply:
May 11th, 2010 at 3:10 pm
@zam, saudara zam. maaf sekali lagi hamba pinta.begini ceritanya…ayanhda hamba merupakan anak murid pahlawan terkenal ini,pada ketika itu antara termuda diantara yang 16 orang.pada ketika itu ayhnda hamba tidak tahu bahawa beliau berguru dgn mat kilau,hanya setelah kematian pahlawan ini barulah di ketahui siapa sebenarnya guru beliau.ayhnda hamba masih hidup sihat hingga ke hari ini.beliau amat marah setelah hamba memberi tahu bahawa blog ini ada menyiarkan mentera yg salah.ini seperti menghina tok guru beliau.hamba amat mengetahui nya kerana aynhda hamba memiliki kitab warisan berkenaan. hamba tidak boleh panjang lebar.cukup smpi sini sj.hingga ketemu lagi.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
Pendekar Mustar Reply:
May 18th, 2010 at 7:35 pm
@zam, hamba pun rasa terpanggil utk memberi pandangan setelah membaca dan meneliti ilmu-ilmu mat kilau.setahu hamba ilmu yg d’sebut di atas dan kitab mat kilau itu sebenarnya bkan dari ilmu mat kilau.ini kerana sahabat saya pun memiliki kitab tersebut dan beliau sempat bertemu dgn menantu mat kilau (haji abu bakar) di batu 5 kuantan utk mengesahkan benarkah kitab itu drpd ilmu mat kilau.hj abu bakar ialah org yg menerima ilmu-ilmu mat kilau secara sepenuhnya.menurut hj abu bakar, beliau prnah didatangi sama ada penulis kitab itu dr kedah dan org tersebut memohon berbanyak-banyak maaf kpd hj abu bakar krn katanya kitab itu sebenarnya bkan drpd ilmu mat kilau.ia cuma menggunakan nama mat kilau utk melariskan jualan kitab tersebut.menurutnya lg, jika ada sesiapa yg dtg membawa kitab itu utk membuat rujukan kpd hj abu bakar maka hendaklah diberitahu bahawa kitab itu bkan drpd ilmu mat kilau.org kedah tersebut juga berasa sgt bersalah di atas hal ini memandangkan kitab ini sudah terjual dgan meluas sebelum ini.ini lah rahsia terbesar yg di salah anggap oleh org ramai yg mengatakan kitab itu adalah ilmu mat kilau.menurut sahabat hamba yg sempat menuntut ilmu kebatinan dgn hj abu bakar selama 7 tahun malah sempat mempelajari seni silat, seni tongkat, seni pisau dan seni cindai drpd ilmu mat kilau, apa yg tercatat di dlm kitab mat kilau itu tiada satu pun ilmu tersbut sama dgn ilmu yg diterima nya drpd hj abu bakar yg secara langsung menerima ilmu persilatan dan kebatinan drpd mat kilau.malah, menurut sahabat hamba lg, hj abu bakar sendiri menegaskan kitab yg sahabat hamba bawa kpd nya itu bkan drpd ilmu mat kilau.menurut sahabat hamba lg, hj abu bakar sebelum meninggal dunia memberitahu hamba ia ada mempunyai 2 org anak angkat yg menerima ilmu persilatan dan kebatinan secara sepenuhnya drpd nya.nama nya hamba lupa tp hj abu bakar pnah menyebut anak angkat nya itu dr kelantan. sampai skrg hamba mencari anak angkat nya itu krn ia menyimpan ilmu-ilmu mat kilau yg sebenarnya.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
Abu Bakar Reply:
May 19th, 2010 at 10:51 pm
@DDR3,
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
zam Reply:
May 21st, 2010 at 11:40 am
@pendekar mustar,
Kepada pendekar Mustar terima kasih kerana telah memberi kupasan mengenai kitab Mat Kilau. Apa pun komen pendekar saya anggap positif. Apa yang berlaku telah pun berlaku, semuanya dah jadi sejarah untuk kita semua. Yang penting, perjuangan Mat Kilau, Dato Bahaman dan pengikutnya tetap menjadi kenangan. Apa yang hendak saya ceritakan di bawah adalah untuk berkongsi maklumat sahaja.
Diriwayatkan, semasa di Kelantan pahlawan Pahang Mat Kilau, Dato Bahaman, Mat Lela dan pengikut2nya mendapat tekanan dari pihak Inggeris dan pihak kerajaan Siam. Mat kilau dan Dato Bahaman terpaksa mengambil keputusan untuk menyembunyikan pengikut setianya (anak2 Pahang yang juga ahli keluarga mereka) di beberapa tempat dalam jajahan Pasir Mas dan Machang. Amanat Mat Kilau kepada mereka ini “bertindak jika perlu, menyusur dalam akar”. Tujuan utama Mat Kilau adalah 1. Untuk memudahkan beliau, dato Bahaman, Mat Lela, Awang Nong dan lain2 mengatur gerak memandangkan hanya mereka yang menjadi buruan pihak Inggeris dan Siam. 2. Menubuhkan pasukan senyap yang menjadi “back up” sekiranya apa2 yang buruk berlaku kepada beliau.
Nyatalah, semasa rombongan Mat Kilau, Dato Bahaman dan Mat Lela mendapat kecelakaan, pasukan senyap inilah yang bertindak sebagai “galang Ganti” mencari jalan menyelamatkan mereka. Mat Kilau yang disangka mati telah berjaya dilarikan melalui istana ke tempat persembunyian di P. Mas. Dato Bahaman dan Mat Lela dilarikan semasa dalam perjalanan ke Siam. Dato Bahaman bersembunyi di Machang dan Mat Lela yang tercedera di sembunyikan di P.Puteh sehingga sembuh yang kemudiannya berlayar balik ke Pahang melalui Laut China Selatan, destinasi akhir mat lela adalah di Selangor.
Dipendekkan cerita, mungkin saya tak kenal arwah Hj Abu Bakar, tapi arwah atuk (yang pernah berjuang bersama) dan nenek saya merupakan saudara dekat dengan mat kilau dan dato bahaman. Semasa arwah ayah masih ada, saya pernah menyaksikan kehebatan silat dan ilmu warisan ini. Kata arwah ayah itulah silat Mat Kilau cepat, tangkas dan berkalimah. Semoga berjumpa lagi.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
salam….
terimakasih pd blog pakarhowto nih…ingin kongsi ckit cter, arwah ayah sy asal dr kg aur pahang dmana pahlawan mat kilau prnah singgah.Dlu arwah pernah mengajarkan ilmu kepahlawanan tapi sy buat main-main je, tapi alhamdulillah ilmu arwah telah diperturunkan pd abg sy dialah tempat rujukan sy. nyesal pun xguna.
Menurut cter org2 lama bahawa beliau telah membuka perkampungan bersama tok gajah dll yang seangkatan denganya di kampung boyan sebelum berpindah ketempat lain.sekian
maafkan lah sy sekiranye info diatas tdk betui… sekian
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
foto Mat kilau yang ada di dalam simapanan saya http://www.facebook.com/home.php?#!/profile.php?id=100001135837993
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
psal ngan boododddddooooooo….. btul ke ngan mentera mat kilau nii.. aku aderr.. mentera baru ko nk dengar x haaaaa… nii ” Bismillahirrahmanirrahim.” Kuliat kulit banyu, sufaat daging banyu, rai ro ra inson, rogo iro rogo inson, aku bali gowo cohyo, cohyo maskinang kining, sang yang tunggang gerono anci-ancik kendali puro, berkat bulan kembang bintang dengan berkat Lailahaillah Muhammadurrasulullah.
korang jgn ikut mentera nii.. kklllaauu tdak mampus mentera nii mngguna kan jin heheheeee…
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
jaka Reply:
September 29th, 2010 at 1:37 pm
@mat kilau rahsia,
binatang yang bertopengkan manusia……mempersenda-sendakan orang yang banyak berjasa
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
blog pakar how to ni biar betul… kat mane dia ambik atau reka mentera tu… Saya ade kawan ngan cucu mat kilau… kalau depa tahu nahas kau… nnt kena saman…
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
jaka Reply:
September 29th, 2010 at 1:35 pm
Inilah yang dikatakan oleh manusia didalam kumpulann binatang tiada orang tetapi di dalam kumpulan orang ada binatang.
Hai jawa bangsat kenangkanlah jasa-jasa orang tua dulu dulu walaupun engkau menumpang di tanah melayu ni
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
wan Reply:
September 30th, 2010 at 8:03 pm
@jaka,
wah sedapnya bahasa tuan hamba… mengata hamba ini spt binatang… tuan hamba siapa nak menilai org sedemikian rupa… org melayu kah awk ni… kalu org melayu tk bercakap begini…
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
@wan,
…aslmkm…tuan2 yg mulia..xpayah la nak pertikai ilmu apa pun, cz byk yang dah tak betul..dah lari jauh..dengan kata lain menyeleweng..
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
Aslkm sekelian semua, AlhmdulliLLah kita MelayuIslam mempunyai kesedaran dan keinginan perihal pejuang2 Syuhadah313 dahulu, lebih2 lagi perjuangan dan pengorbanan MelayuIslam di Tanah Melayu ini dan kini kita yang betul-betul MelayuIslam! yang bukan kulit sahaja sanggup bersiap-siaga dlm perpecahan dan perceraian kita MelayuIslam ketahap terlewat dan terlambat pula. Kami anak2 buah Dat0′ Bahaman sedang sediakan payung sebelum hujan pd PRU ke13 dan pd 2012 menjelang datang dgn hujan banjir besar terbesar pernah dialami sebelum nya ini selepas 13 Mei 1969! Keesaan dan kebesaran Allah SWT pd yang gGhaIb2 sepertimana kisah Nabi Musa dan Khidir AS dlm juz 15. Al-QuranMQ. Salam pd MelayuIslam sahaja yg bukan sekular, wahabi, munafik, teRsesat, teRlena dll. Salam99 kami dr. blog KEMEGA menginginkan do’a2 petunjuk hidayah dn inayah dr Nya99.33.313. ( kini pakistan masih terkejut badak dgn banjir besar yg tak pernah mereka alami dlm sejarah!, nasib baik semua paki 98.5%, kalau majmuk berlainan agama…?!?) sangka baik-baik sahaja tetapi bukan pd yg bersama2 ilmu Ladunni.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
Assalamualaikum: Saudara2 islamku
Pada pendapat sayalah Pejuang Melayu islam kita seperti Mat kilau,Dato Bahaman dan lain2.Mereka ni pegang teguh pada syariat,dan mereka ini ada kenalan diri dan Allah.Jadinya apa mentera,isim,jampi serapah dan lain2 yang mereka amalkan dapat pertolongan dari Allah swt.Tapi zaman sekarang mentera,isim,jampi serapah dan lain2 yang orang sekarang baca tdak mungkin datang dari bantuan Allah swt.Sebabnya sekarang makanan,minuman sudah tercemar dengan pembikinan orang bukan islam,syariat longgar,kenalan diri dan Allah tiada,maksiat berleluasa dan sifat2 tercela bermaharajalela dalam diri.Akhirnya jadilah gila isim,jin dan syaitan mengacau,aniaya orang dan lain2.
Wassalam
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
zam Reply:
October 16th, 2010 at 3:26 pm
@Roslee,
Assalamualaikum Rosli, pada awalan pendapat saudara Rosli itu saya setuju kerana dengan kenal diri dan Allah lah kita akan mempunyai jiwa yang teguh, kuat dan mantap. Tetapi, pendapat saudara mengenai keadaan manusia zaman sekarang ini saya tak setuju. Bukan disebabkan oleh makan dan minum yang dibuat oleh orang bukan Islam sebagai penyebabnya kita jadi lemah, tetapi darjah keimanan kita yang meletakkan kita pada tahap mana kita berada. Kalau keimanan kita kuat, kuat lah kita. Kalau lemah atau tiada langsung maka hancur lah kita.
Apabila kita memperkatakan nilai perjuangan, yang penting di sini adalah sentiasa berusaha untuk mempertingkatkan darjah ketaqwaan, keimanan dan ikhlas untuk hidup. Sekiranya elemen2 ini ada insyaallah kita akan menjadi pejuang seperti mereka. Insyaallah…Al-Fatihah untuk Mat Kilau, Tok Gajah dan Dato Bahaman.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
ASSALAMULAIKUM.., wak rasa wak ni pun tak byk pengalaman dlm bidang ilmu tp yang wak pegang dari ayahanda wak sendiri……lau masuk tempat orang jd aym betina jgn tunjuk taji dikaki…..jgn jual jika tak ada,jgn beli kalau tak cukup…. setiap kali melangkah kemana saja jgn lupa lafaz BISMILLAH…….. tetapkan zikir dihati kerana zikir itu ubat dan azimat paling kuat dan mudah di bawa kemana saja…………..(jgn lak berzikir dlm jamban..)
Well-loved. Like or Dislike:
6
0
[Balas Di Sini]
muhammad luqman Reply:
February 6th, 2011 at 6:19 pm
bagus2,boleh sy ambik nombor tel,alamat wak?bkn aper..cume nak tanya soalan jer….bole lah…
Suka Hijau / TakSuka Merah :
3
0
[Balas Di Sini]
Aslkm sekelian,Pd 2012 ‘siapkan payung sebelum hujan’ terlebat dlm sejarah lembahklang setelah kali terakhir berlaku ialah setelah perginya Pendita Mat Kilau dan selepas 13mei1969. Siap-siaga semasa itu dgn PRU 13 Juga dgn perpecahan dan penceraian Melayu ketahap bala bencana dan mala petaka nya. Salam dari kami blog. KEMEGA dan bers0lat, bertaubat, beramal zikirullah dan s0lawat senantiasa demi masa…kini sudah di ambang senja di Nusantara ini Melayu terkulai layu-sayu juga akhir nya.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
2
2
[Balas Di Sini]
MEMBAZIR AMALAN SYAITAN… MEMBAZIR ILMU JUGA ADLAH DILARANG
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
1
[Balas Di Sini]
anak melayu Reply:
January 26th, 2012 at 10:50 pm
kita tidak tahu maksud itu adakah benar atau sebaliknya..
sepatutnya kita haruslah tidak mengkritik sesama lain.
kita haruslah menghormati pahlawan pahlawan tanah air kita. tiada yang wajib untuk dibaca melainkan kita sendiri yang ikhlas untuk membaca.
ilmu pahlawan.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
ilmu kebal ni betul2 wujud ke? kalau betul2 wujud, kenapa waktu zaman rasulullah s.a.w berperang dahulu, baginda tak pakai ilmu kebal?
Suka Hijau / TakSuka Merah :
2
2
[Balas Di Sini]
zam Reply:
December 8th, 2010 at 1:02 pm
@azrie, Salam Azrie,
Saya harap Azrie mengucap banyak2… Azrie bercakap seolah2 Azrie hidup masa zaman Rasulullah s.a.w. Dlm Al Quran ada menyatakan sejarah Rasulullah s.a.w. nak dibunuh oleh pihak kafir Quraish, tapi allah telah melenakan mata mereka dari nampak Rasulullah dan para sahabat. Ini sekadar satu contoh saja, ada banyak lagi… Azrie kena banyak2 bersabar dan banyak2 baca al quran dengan terjemahnya sekali.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
4
1
[Balas Di Sini]
fadzil Reply:
January 4th, 2011 at 10:34 am
@zam,
Tak banyak aku nak tambah..cari dalam Quran, waktu Nabi berperang Allah memerintahkan para malaikat berperang bersama-sama para shuhada…cari dan fahamai..insaAllah akan terbuka pintu hati…
Suka Hijau / TakSuka Merah :
3
0
[Balas Di Sini]
gie tiger Reply:
May 31st, 2011 at 12:25 am
@zam,
assalamualaikum membuka bicara maaf sekiranya ada tersilap kata… sebenarnya sahabat ku sekalian ilmu kebal ni ada berbagai jenis dan rupa ada yg syirik dan ada yg boleh guna… s\persoalannya adalah kebal apa itu kebal mcmana boleh kebal dgn apa cra kebal terjadi jampi apa yg di buat kebal ini semua persoalannya… jawapannya hendaklah kita memahami isi hti ayat2 allah hadis2 rasul apa yg tersirat di dalamnya itu… sebelum islam berkembang di tanah jawi ni adakah semua org faham dgn isi al-quran? bagaimanakah wali2 allah dahulu berdakwah? ermmm bnyaklah membaca sahabat2 ku sekalian jgnlah kita trus menuduh itu salah ini salah tpi hakikat yg kta pelajari bru secubit jer… ermmm maafkan saya semua…
Well-loved. Like or Dislike:
4
0
[Balas Di Sini]
wahai sahabat..
mohon maaf sekiranya terkasar. aku rasa elok dihentikan amalan2 isim mcm ni.
berbaliklah kpd ayat2 suci al-quran.
sekadar pendapat.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
3
1
[Balas Di Sini]
semua bahasa dlam dunia ni bahasa tuhan
Well-loved. Like or Dislike:
5
1
[Balas Di Sini]
mat kilau mmg hebat
ilmunya sangat panas!! gila butul…aku dah cuba pakai ilmu kebalnya yg ayat di atas tu…panass beb aku bawa moto semalam langsung tak ada sejuk demi tuhan aku cakap dia mmg hebat hehehe…………………..
Suka Hijau / TakSuka Merah :
3
1
[Balas Di Sini]
brayen Reply:
February 2nd, 2011 at 2:09 am
maaf sebelom nya
memang betul cerita nya …..? atw sekedar cerita fiktif ajha
kebanyakan cerita cuma di bikin ajhe bukan kisah nya ta
doa nya ga ada pantangan nya 1 lg yng saya mau tanye kan biase nye yng saye tahu ilmu tu di turun kan lansung dari orng nye baru ilmu itu nyangkut sama kite
tolong penjelasan nya makasih sebelom nya
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
muhammad luqman Reply:
February 6th, 2011 at 6:23 pm
btul ke?aq nak trylah…
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
aku ada lagi 1 ilmu amalan mat kilau yg x pernah di sebar2 kan…tpi mohon maaf ya tidak boleh di paparkan di sini kalau mahu ilmu dia datang saje rumah saya di pahang
Suka Hijau / TakSuka Merah :
3
0
[Balas Di Sini]
muhammad luqman Reply:
February 6th, 2011 at 6:25 pm
aq nak no tel/alamat ko le x/SBAB KKADANG AQ GI PAHANG..
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
Aki Cheka Reply:
February 16th, 2011 at 9:06 pm
@Ali,
Assalam… Ali… Ghumoh tuan di manee… nok gok kaweh ziaroh… Harap berilah alamatnye… aki nok sangat tahu… aki nih pon nok tahu jugok…
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
sy ilmu isim nie xbaper nk tau lar tp klu ilmu berzikir tuh sy minat lar … cuma amalan2 nie kita sepatutnya berguru dan berijazah krn jika kita main amal tanpa guru takut guru yg ghaib dtg (penyamaran). Amalan kebatinan nie ada tertibnya.. dan haruslah diambil pd guru yg mursyid bukan boleh main cuba2 jer takut jd sebaliknya… Maafkan sy
Well-loved. Like or Dislike:
6
0
[Balas Di Sini]
sy ada kenalan yg belajar ilmu mat kilau nie apa yg sy nmpk perjalanannya sama je lebih kurang ilmu hakikat cuma amalan2 nya sy xtau lar… ilmu2 sebegini bukan ilmu seru – menyeru.. dan bukan boleh di test2 ia terjadi bila keadaan terdesak saja.. wallahualam … apa2 pn cari lar guru yg mursyid kuatkan syariat dulu ..suka sy ingatkan pd diri sy dan pd pembaca walau tinggi dan dalam maner ilmu seseorg itu syariatnya tetap tidak tinggal yakni fardu ainnya tetap sempurna …
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
Assallamualikum warahmatullahhiwabarokatuh.
Isi pada yang kurang
Satukan pada yang rengang
Luaskan pada yang sempit ( Hati dan fikiran ) zahir dan batin
Amalankan pada tempatnya
Lahirlah pada zahirnya…. Insyaallah
Allah itu indah dan dia suka pada keindahan
Keindahan pada Islam terletak pada Salamnya
Salam bermaksud keselamatan bagi penganutnya
Keselamatan dari segi zahir dan batin
Biarlah apa yang dikatakan orang yang tak faham…kita fahamkan
Biarlah apa yang dikatakan orang yang tak ahli… kita ahlikan
Biarlah apa yang dikatakan orang yang tak tahu..kita dakwahkan
Dakwah ada bermacam cara… dengan ilmu ( al quran, perniagaan, budi pekerti, perubatan, muzik, dengan persilatan )
Sekiranya kita tidak dapat diterima maka… yang terakhir sekali kita Doa kan sahaja kepada mereka…. Kerana hanya Allah yang mampu memberi HIDAYAH kepada mereka yang dikehendakinya.
Ayat AL QURAN pertama yang di turunkan Allah kepada Nabi Muhammad s.a.w….. apa?
Suka Hijau / TakSuka Merah :
3
0
[Balas Di Sini]
wahai orang islam,
saya rasa baik kita pelajari ilmu2 ny.supaya kita dapat melindungi kluarga dan agama….
Well-loved. Like or Dislike:
4
0
[Balas Di Sini]
lau kursani tu aku leh trima la….sbb ia jalan haq…tp yg bab kebal2 ni beh baik x pyh…
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
1
[Balas Di Sini]
saya bersetuju dengan pendapat nilampuri..saya ada juga mencari rujukan dengan ilmu orang dulu-dulu ni….
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
1
[Balas Di Sini]
Hidden due to low comment rating. Click here to see.
Poorly-rated. Like or Dislike:
0
7
[Balas Di Sini]
hon... Reply:
May 30th, 2011 at 11:43 pm
@silencer, hnya penyangak yg berkata begini..anak haram jadah la kau ni…..
Well-loved. Like or Dislike:
4
0
[Balas Di Sini]
JAGUNG KUNING Reply:
June 8th, 2011 at 2:31 pm
BERANI SUNGGUH KAMU YE….. SEDANG KAMU X PAHAM APAPUN DAN BERANI BERKATA TENTANG APA YG KAMU TIDAK MENGETAHUI SEDIKIT PUN…… JIKA X PAHAM SILA BERTANYA. JIKA XPAHAM JGK LEBIH BAIK DIAM. KALU X PHM2 JGK BERTAUBATLAH…….. ANAK JATI PAHANG
Well-loved. Like or Dislike:
4
0
[Balas Di Sini]
ibnu maah Reply:
July 20th, 2011 at 12:59 pm
@silencer, massallah ???, subhanallah, saya puji anda seorang yg berani, berani kurang ajar, sy rasa ibu anda dan bapa anda tak mintak untuk melahirkan anak yang kurang ………. apa salah dia pada anda, anda rasa ibu atau bapa anda suke ke anda berbahasa indah, semoga allah mengampunkan dosa ibu bapa anda yang melahirkan anda, kerana perkataan tutuh dan butuh tu agak cantik bagi org yang iman nye 0%, mukin anda seorang islam yang x pernah jumpa al quran, tikar sembahayang atau lebih tepat x pandai syahadah kot wallahuallam.
Well-loved. Like or Dislike:
4
0
[Balas Di Sini]
dwn to d erth Reply:
September 8th, 2011 at 9:46 pm
@silencer, lu mmg bodoh la..kalau da jhil tu xya la nak ngutuk orang plak..ko tngok mat kilau punye ilmu…smpai nak smpai ajal pun die taw…bukn cam ko..silap2 mati cm binatg..ntah kne gelek dek lori nth kne spu dek treler…wooo hinanye ko time tu…
Well-loved. Like or Dislike:
4
0
[Balas Di Sini]
mail spdc Reply:
September 12th, 2011 at 10:36 am
@silencer, kau ni memang sah anah haram….. aku rasa pak ang mak ang tak bersunat….. mak ang kencing bersepah, pak ang kencing berlari….. ang pulak kecik2 mak ang bagi makan taik…. ada otak tapi dungu….. ang ni memang keturunan anak haram
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
gedebe klate Reply:
January 6th, 2012 at 9:43 am
@silencer, aku pelawa kau dtg klate , mkn n mnum aku tanggung. kau ni mmg kurang ajar. sapa2 yg tahu num phone anak haram ni bg aku. klu kt kg aku org cam kau ni siap kapan 50 posen jerr
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
silat tapak setia suci adalah satu pendekatan utk mmpelajari ilmu mat kilau ini
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
Could you let me know which theme of Wordpres you used here? I like it and am wondering if I could use it to, Cheers
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
PakarHowTo Reply:
June 30th, 2011 at 9:20 am
@Gok,
It is “Prosumer 1.9.1″ by Nurudin Jauhari
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
salam…
bila ku bc komen anak melayu moden ( silencer ) ni hati ku terguris pilu…mperkotak katik kan ilmu para pahlawan melayu yg ada..mat kilau undur diri ke terengganu bukan mlarikan diri…kaji dl sblum berani berbicara…. hnya yg xtau sejarah berani brkata bgitu..ilmu akn berakhir bila jasad di masukkn ke liang lahat…sblum menerima ssuatu ilmu batin ini isi kan lah diri tersebut dgn ilmu Allah dulu…Insyallah diri mu akn dilindungi dri musibah dunia…
Suka Hijau / TakSuka Merah :
3
0
[Balas Di Sini]
salam..
kepada aki-aki dan sekalian semuanya..saya sedang mencari maklumat tentang gelaran “PAHLAWAN” yang digunakan oleh beberapa individu di negeri pahang contohnya seperti “PAHLAWAN BAKAR” beliau adalah aki kepada saya.jika ada sesiapa yang mengetahui mengenai cerita ini,saya harap dapatlah di kongsi bersama dengan saya..sekian terima kasih.
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
Wahai saudara-saudara ku..segala ilmu yang arwah pahlawan mat kilau amalkan tu adalah ilmu Allah jua..begitulah hebatnya kuasa Allah..Dia beri ilmu kepada sesiapa yang Dia inginkan..cuma sesiapa yang mengetahui akan faham..yang tak tahu kena cari dan belajar kepada orang alim…jangan kita sumpah seranah arwah pahlawan kita Mat Kilau.. Ilmu yang diamalkan oleh arwah Mat Kilau ini adalah Ilmu Haqiqat cabang dari Ilmu Islam..
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
Assalamualaikum…doa yg diamalkan Mat Kilau itu mmg berhasil..tetapi bukan sekadar dgn membaca ayat tersebut terus boleh berhasil..kena cari “isinya” dahulu, barulah ia akan berhasil..mgunakan kalimah tauhid “LA ILA HA ILALLAH, MUHAMMAD RASSULULLAH” , kena mandalami ilmu tauhid sedalam2nya. mencari apa yg tersirat dalam kalimah tersebut..Kenal lah diri mu, dan kenal lah Tuhan mu..insyAllah…
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
terima kasih kepada tuan empunya blog atas post di atas
slalu aku jumpa kt mana2 post org especially kt youtube pasal kebal ni yg ayat2ny sperti ‘nabi perang pn luka gak’,'nabi perang x pakai ilmu kebal’, dll..
ssh nk ckp, ulamak2 ramai yg x stuju kebal ni, tp dlu2 ada gak org yg blajar tarikat smpai bleh kebal (kalau x silap la), cmne nih… mybe xda kata sepakat di pihak ulama, dan xda kata spakat dikalangan kita gak, ada yg kata boleh, ada yg kata tak, so kalau was2 jgn lh try ape ilmu ‘hebat’ pn… rmai yg nk hebat dan rmai yg nk short cut nk dpt hebat… hehe…
buat sesuatu yg mncarik adat ni pn ada bhayanya gak kn, wallahualam
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]
cuma nk tnya,betul ke amalan tu..dpt dri mne?
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
silencer-aku rse ko ni dh bse tutuh mak kau ni..tu psl hti ko gelap..ko lagak kt komen ni jela..jd,xpyh nk jd hero..sebelum nyawamu diambil paksa,elok kau ‘lari’..sblm aku dduk memperkemaskn silaku..nt bru kau thu ap KADDAM KUDIM tu..
Suka Hijau / TakSuka Merah :
0
0
[Balas Di Sini]
pada zaman nie mmg banyak ilmu yang dirasakan pelik, mustahil dan berbagai tanggapan….yang elok kalu xreti bertanya. yang dah tau jangan mrh2…sb tu org tua2 jarang nak dedahkan ilmu yg mcm nie..sbnrnya msh bnyk lg ilmu yg kita dngar pelik2 ayatnya…kata guru aku….apa yg ada pada aku itu adalah ilmu aku…carilah ilmu engkau sendiri sebab ilmu aku hak aku ilmu engkau hak engkau. kalu nak belajar gak segala ilmu spt diatas dapatkan dulu penyejuknya…mmg kkdg tu panas….pewaris ilmu mat kilau ada kat kedah..anak murid pak wan alang (wan alam)..pi la cari dia kalu nak tau…
Suka Hijau / TakSuka Merah :
1
0
[Balas Di Sini]